Biar Sabah bersaing dengan Sarawak dan Malaya untuk melihat siapa yang dapat mempunyai sekolah dan universiti yang lebih baik selepas pemulihan hak-hak Sabah dan Sarawak

Satu daripada rungutan terbesar terhadap kerajaan Pakatan Harapan mengenai kegagalan untuk menunaikan janji manifesto pilihan rayanya.

Kita boleh kecewa dengan kerajaan Pakatan Harapan kerana tidak memenuhi lebih banyak perkara dalam tempoh 22 bulan sebelum digulingkan dengan konspirasi politik Langkah Sheraton yang tidak demokratik yang telah membawa masuk dua kerajaan “pintu belakang” dan tidak sah di Putrajaya — kerajaan Muhyiddin Yassin selama 17 bulan. dan kerajaan Ismail Sabri selama 15 bulan — tetapi kita juga perlu bersikap munasabah dan realistik.

Mari kita lihat di seluruh dunia — di manakah negara yang mana kerajaannya mampu untuk memenuhi dalam tempoh 22 bulan perkara yang dirancang sebagai program lima tahun?

Perkara ini adalah satu tugas yang mustahil dan kita tidak boleh menyalahkan kerajaan Pakatan Harapan kerana gagal melakukan perkara yang mustahil.

Saya bertemu secara peribadi dengan Perdana Menteri ketika itu, Mahathir Mohamad pada pertengahan tahun 2019, dan menekankan kepadanya keperluan untuk menghormati manifesto pilihan raya Pakatan Harapan 2018, dan saya memberitahunya bahawa jika ada ikrar pilihan raya yang tidak dapat ditunaikan, Kerajaan Pakatan Harapan perlu berterus terang kepada rakyat, jelaskan sebab-sebabnya, dan saya yakin rakyat akan faham. Mahathir bersetuju.

Saya fikir selepas mesyuarat Majlis Presiden Pakatan Harapan pada 21 Februari 2020 bahawa semua keraguan dan teori ketidakstabilan kerajaan PH telah diselesaikan, kerana pada mesyuarat Majlis Presiden PH, Mahathir memberikan komitmen bahawa dia akan meletakkan jawatan sebagai Perdana Menteri pada penghujung tahun 2020 selepas persidangan APEC.

Saya berhasrat untuk bertemu Perdana Menteri selepas tempoh pertengahan kerajaan PH pada tahun 2021, apabila Anwar Ibrahim sudah menjadi Perdana Menteri, tetapi konspirasi politik Langkah Sheraton telah menumbangkan kerajaan PH beberapa hari selepas mesyuarat Majlis Presiden PH. pada 21.2.2020.

Adalah tidak munasabah untuk mengharapkan kerajaan PH melaksanakan Manifesto Pilihan Raya PH 2018 sepenuhnya kerana manifesto ini dirancang untuk dilaksanakana dalam tempoh lima tahun, dan kerajaan PH hanya mempunyai 22 bulan.

Kedua-dua kerajaan “pintu belakang” selepas penggulingan kerajaan PH mempunyai jumlah 32 bulan yang lebih lama daripada kerajaan PH 22 bulan

Adakah Muhyiddin Yassin dan Ismail Sabri telah mengembalikan hak Sabah dan Sarawak mengikut Perjanjian Malaysia 1963 sedangkan mereka mempunyai tempoh masa yang lebih lama berbanding dengan 22 bulan pentadbiran PH?

Malah, kita boleh menyalahkan kerajaan UMNO-BN atas kegagalan dan malapetaka yang menimpa negara selama enam dekad!

Pada 13 Julai 1976, apabila Parlimen meminda Perlembagaan Malaysia untuk menurunkan status Sabah dan Sarawak daripada “wilayah” kepada “negeri”, semua Ahli Parlimen Sabah dan Sarawak menyokong pindaan itu, dan Ahli Parlimen DAP jugalah yang menentangnya. Saya juga menentang pindaan itu. Ini adalah contoh di mana Ahli Parlimen DAP mendahului Ahli Parlimen kerajaan Sabah dan Sarawak dalam melindungi status Sabah dan Sarawak sebagai “wilayah” supaya tidak diturunkan kepada negeri seperti di Semenanjung Malaysia.

Bolehkah dua kerajaan “pintu belakang” Muhyiddin Yassin dan Ismail Sabri menjelaskan mengapa mereka gagal memulihkan hak Sabah dan Sarawak apabila mereka bersama selama 32 bulan sedangkan Pakatan Harapan hanya mempunyai 22 bulan berbanding lima tahun?

Jika Anwar Ibrahim dipilih sebagai Perdana Menteri ke-10 dan membentuk kerajaan Persekutuan di Putrajaya, kerajaan Pakatan Harapan kedua akan memulihkan sepenuhnya hak Sabah dan Sarawak.

Biar Sabah bersaing dengan Sarawak dan Malaya untuk melihat siapa yang dapat mempunyai sekolah dan universiti yang lebih baik selepas pemulihan hak-hak Sabah dan Sarawak.

Patutnya sudah ada Universiti Kota Kinabalu, Universiti Sandakan, Universiti Tawau, malah Universiti Lahad Datu — sama seperti mana patutnya ada Universiti Kuching, Universiti Sibu, Universiti Miri, malah Universiti Sarikei.

Apabila hak-hak Sabah dan Sarawak sudah dipulihkan di bawah Perjanjian Malaysia 1963, akan ada visi dan peluang baharu untuk Sabah dan Sarawak.

Sudah tentu, perkara ini bermakna bahawa akan ada pembiayaan dan pembangunan infrastruktur yang sewajarnya berikutan pemulihan hak Sabah dan Sarawak di bawah Perjanjian Malaysia 1963.

Lim Kit Siang Veteran DAP