Saya bersedia untuk ke penjara kerana memberikan amaran supaya Malaysia tidak menjadi seperti Sri Lanka, tetapi adakah Najib bersedia untuk ke penjara kerana mencemarkan nama negara di seluruh dunia sebagai “kleptokrasi dalam bentuk yang terburuk”?

Polis telah memulakan siasatan di bawah Seksyen 505(c) Kanun Keseksaan kerana membuat kenyataan dengan niat untuk menghasut mana-mana orang atau kaum dan Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia (CMA) 1988 kerana menggunakan kemudahan rangkaian atau perkhidmatan rangkaian secara tidak wajar untuk kenyataan saya yang memberi amaran agar Malaysia tidak menjadi Sri Lanka.

Seksyen 505 (c) Kanun Keseksaan mengenai "kenyataan dengan niat mengapikan atau mungkin mengapikan mana-mana golongan atau kaum untuk melakukan kesalahan terhadap mana-mana golongan atau kaum yang lain hendaklah dihukum penjara yang boleh sampai dua tahun atau dengan denda atau dengan kedua-duanya”.

Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1988 mengenai “Penggunaan tidak wajar kemudahan rangkaian atau perkhidmatan rangkaian, dsb.” menyatakan bahawa “(1) Seseorang yang— (a) dengan menggunakan mana-mana kemudahan rangkaian atau perkhidmatan rangkaian atau perkhidmatan aplikasi secara sedar— (i) membuat, mewujudkan atau meminta-minta; dan (ii) memulakan penghantaran, apa-apa komen, permintaan, cadangan atau komunikasi lain yang lucah, sumbang, palsu, mengancam atau jelik sifatnya dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu orang lain; atau (b) memulakan suatu komunikasi dengan menggunakan mana-mana perkhidmatan aplikasi, sama ada secara berterusan, berulang kali atau selainnya, dan dalam masa itu komunikasi mungkin atau tidak mungkin berlaku, dengan atau tanpa mendedahkan identitinya dan dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu mana-mana orang di mana-mana nombor atau alamat elektronik, adalah melakukan suatu kesalahan— (2) Seseorang yang secara sedar — (a) dengan menggunakan suatu perkhidmatan rangkaian atau perkhidmatan aplikasi memberikan apa-apa komunikasi lucah bagi maksud komersial kepada mana-mana orang; atau (b) membenarkan suatu perkhidmatan rangkaian atau perkhidmatan aplikasi di bawah kawalan orang itu untuk digunakan bagi suatu aktiviti yang diperihalkan dalam perenggan (a) adalah melakukan suatu kesalahan. (3) Seseorang yang melakukan suatu kesalahan di bawah seksyen ini apabila disabitkan boleh didenda tidak melebihi lima puluh ribu ringgit atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi satu tahun atau kedua-duanya dan hendaklah juga boleh didenda selanjutnya satu ribu ringgit bagi setiap hari kesalahan itu diteruskan selepas pensabitan.”

Saya tidak menghasut sesiapa, mana-mana kelas atau komuniti orang dan saya tidak ada niat untuk menghasut sesiapa, mana-mana kelas atau komuniti orang.

Saya juga tidak mencipta atau memulakan apa-apa transmisi yang "lucah, tidak senonoh, palsu, mengancam atau menyinggung dengan niat untuk mengganggu, mendera, mengugut atau mengganggu orang lain", tetapi saya bersedia untuk dipenjarakan kerana memberi amaran kepada rakyat Malaysia supaya tidak menjadi satu lagi Sri Lanka.

Tetapi adakah bekas Perdana Menteri, Najib Razak, bersedia untuk ke penjara kerana mencemarkan nama negara di seluruh dunia sebagai “kleptokrasi dalam bentuk yang terburuk”?

Saya teringat mengenai buku adik Najib, Nazir Razak, yang menulis dalam "What's In A Name" seperti berikut:

“Ketika kami masih muda, saya dan abang-abang saya pernah datang ke pejabat ayah saya dengan permintaan: kami memintanya membina kolam renang di kawasan Seri Taman. Abang sulung saya Najib adalah ketuanya, mengumpulkan kami yang lain untuk menyakinkan tentang perkara itu, berdiri di hadapan meja ayah saya di bilik kerjanya. Ayah saya mendengar cadangan kami dengan teliti dan kemudian dengan tenang menolaknya. ‘Bagaimana rupanya,’ dia bertanya sambil mengangkat kening, ‘jika Perdana Menteri membelanjakan wang awam untuk membina kolam renang untuk keluarganya?" (hlm.51)

Najib tidak menuruti langkah bapanya, Tun Razak, Perdana Menteri Malaysia kedua, dan kerana inilah kita dapat lihat episod permintaan kolam renang ini membawa kepada menjadi skandal 1MDB, “kleptokrasi paling teruk” dan Malaysia telah tersesat arah, daripada untuk menjadi sebuah negara hebat bertaraf dunia, atau menggunakan kata-kata Bapa Malaysia Tunku Abdul Rahman, “syurga keamanan, keharmonian dan kebahagiaan” dan “suar cahaya dalam dunia yang sukar dan terganggu”.

Untuk menjadi sebuah negara hebat bertaraf dunia dan bukannya menjadi satu lagi Sri Lanka atau Filipina, kita perlu kembali semula kepada prinsip-prinsip asas pembinaan negara bangsa yang telah dipersetujui oleh bapa pembangunan negara seperti di dalam Perlembagaan Persekutuan – monarki berperlembagaan, demokrasi berparlimen, pemisahan kuasa, kedaulatan undang-undang, tadbir urus baik, hormat kepada hak asasi manusia dan perpaduan masyarakat majmuk pelbagai kaum, bahasa, agama dan budaya.

Bolehkah kita kembali kepada prinsip asas pembinaan negara ini setelah kita kehilangan arah dalam setengah abad yang lepas?

Inilah cabaran yang dihadapi rakyat Malaysia pada Pilihan Raya Umum Ke-15 yang perlu diadakan dalam tempoh setahun, sama ada tahun ini atau akan datang.

Kita memerlukan aspirasi politik baru.

Jika Najib menyayangi Malaysia, beliau akan menyumbang kepada proses mengembalikan Malaysia kepada prinsip asas pembinaan negara yang telah dipersetujui oleh tokoh pengasas negara, termasuklah bapanya, semasa Malaysia dibentuk – dan membantu menghilangkan parut negara di mana Malaysia dikenal pasti dengan “kleptokrasi di yang paling teruk” di seluruh dunia.

Dalam keadaan ini, tiada apa yang Najib boleh lakukan lebih baik daripada untuk hilang begitu sahaja dari arena politik dan bukannya untuk cuba menjadi Perdana Menteri semula.

Lim Kit Siang Ahli Parlimen Iskandar Puteri