Buku baharu Kamal Hassan “Korupsi dan Kemunafikan dalam Politik Melayu-Islam – Keperluan untuk Transformasi Moral-Etika” adalah bukti bahawa tidak semua orang Melayu menyokong kempen “Apa Malunya BOSSku” Najib Razak

Buku baharu Rektor ketiga Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Prof. Emeritus M. Kamal Hassan, “Korupsi dan Kemunafikan dalam Politik Melayu-Islam – Keperluan untuk Transformasi Moral-Etika” adalah bukti bahawa tidak semua orang Melayu menyokong Najib Razak. Kempen “Apa Malunya BOSSku”.

Kamal berkata beliau "jijik, terkejut dan muak" dengan rasuah dan kepura-puraan politik Melayu Islam di Malaysia.

Tetapi bekas Perdana Menteri Najib kini berkempen seperti "wira penakluk" dalam pilihan raya umum negeri Johor.

Apakah yang telah Najib “takluki” sedangkan apa yang telah dilakukannya hanyalah untuk menjadikan Malaysia sebuah kleptokrasi?

Adakah seseorang itu perlu berasa malu kerana menjadikan Malaysia sebuah kleptokrasi?

Lima Perdana Menteri pertama, Tunku Abdul Rahman, Tun Razak, Tun Hussein, Tun Mahathir dan Tun Abdullah dan bekas Timbalan Perdana Menteri Tun Ismail akan merasa malu apabila Malaysia bertukar menjadi kleptokrasi, tetapi bukan Najib Razak.

Adakah pengundi Johor pada 12 Mac akan menyokong Najib untuk terus tidak merasa malu selepas menjadikan Malaysia sebuah kleptokrasi?

Sebelum pilihan raya umum 9 Mei 2018 yang menggulingkan UMNO dan Barisan Nasional serta menyelamatkan Malaysia daripada kleptokrasi dan skandal 1MDB, rakyat Malaysia yang pergi ke luar negara enggan mengakui mereka adalah rakyat Malaysia kerana keburukan dan malu akibat skandal 1MDB – yang terkenal di seluruh dunia walaupun perkara itu dihalang dari dibincangkan di Malaysia dan Ahli Parlimen tidak boleh membahaskan isu tersebut di Parlimen Malaysia.

Najib percaya pengundi Melayu akan menyokong beliau dalam kempen “Apa Malunya BOSSku” tetapi saya tidak percaya yang negara kita telah sampai ke tahap keruntuhan moral sebegitu, dan kita akan tunggu keputusan dalam pilihan raya umum Johor pada 12 Mac.

Menjadi satu episod memalukan dalam sejarah politik Malaysia apabila Najib pula yang cuba menyelamatkan MCA – perkara ini kini menimbulkan persoalan mengenai kedudukan moral dan etika MCA sendiri.

Tetapi, Najib bukan sahaja mahukan sokongan orang Melayu, dia juga mahu komuniti bukan Melayu untuk menyokong kempennya.

Dia mahu mereka yang menyokong kempennya untuk keluar mengundi manakala mereka yang menolak kempennya pulak untuk tidak hadir ke pusat mengundi supaya 12 Mac ini akan mencatatkan kadar mengundi terendah dalam sejarah.

Dia cukup gembira dengan pengundi luar yang tidak pulang untuk mengundi kerana undi-undi ini dilihatnya sebagai halangan kepadanya untuk menjadikan Malaysia sebuah kleptokrasi, dengan skandal 2MDB dan 3MDB yang kini dalam rancangan.

Saya bimbang pilihan raya negeri Johor pada 12 Mac 2022 ini akan mencatatkan kadar keluar mengundi yang paling rendah dalam sejarah dan menjadi pentas untuk Najib kembali sebagai Perdana Menteri Malaysia ke-10 atau ke-11 dalam Pilihan Raya Umum ke-15 – yang pastinya akan diasak untuk diadakan awal oleh para pemimpin UMNO sekiranya UMNO berjaya memenangi majoriti dua pertiga akibat kadar keluar mengundi yang rendah.

Lim Kit Siang Ahli Parlimen Iskandar Puteri