Amat mengecewakan apabila Kabinet semalam melepaskan peluang untuk mengisytiharkan mesyuarat Parlimen Julai/Ogos sebagai 'Parlimen Pembaharuan'

Menjadi satu perkara yang amat mengecewakan apabila Kabinet semalam melepaskan peluang untuk mengisytiharkan mesyuarat Parlimen Julai/Ogos sebagai "Parlimen Pembaharuan" yang terbukti daripada ketiadaan perbincangan mengenai perkara ini.

Terdapat empat hari Rabu lagi – di mana Kabinet bermesyuarat – sebelum bermulanya sidang Parlimen pada 18 Julai dan rakyat Malaysia perlu menunggu sama ada Kabinet berani menyahut cabaran untuk mengisytiharkan sidang Parlimen Malaysia bulan depan sebagai Parlimen Reformasi.

Parlimen Pembaharuan bukan sahaja seharusnya memulakan kempen anti-rasuah baharu di negara ini untuk memastikan Malaysia tidak berakhir dalam dekad akan datang sebagai salah satu negara paling korup di Asia, kalah kepada China dan India, serta negara ASEAN. seperti Indonesia dan Filipina.

Parlimen Pembaharuan juga harus memulakan transformasi Malaysia melalui penetapan semula dasar dan prinsip pembinaan negara untuk memastikan bahawa dalam dekad akan datang, Impian Malaysia sebagai sebuah negara hebat bertaraf dunia dapat dicapai sebelum ulang tahun ke-100 Malaysia.

Selama lebih setengah abad, Malaysia telah kehilangan arah, tewas kepada Taiwan, Korea Selatan, Singapura, Hong Kong dan Vietnam dan kita terlepas peluang untuk menjadi harimau ekonomi.

Jika kita tidak mencari jalan kembali untuk memenuhi potensi kita, akan ada Diaspora Malaysia kedua di mana bakat-bakat Malaysia yang cemerlang berhijrah ke seluruh dunia untuk menjadikan negara lain hebat dan kita akan semakin ketinggalan dalam beberapa dekad akan datang – malah ditinggalkan di belakang Indonesia dan Filipina.

Bolehkah kita kembali kepada dasar dan prinsip pembinaan negara dalam Perlembagaan dan Rukun Negara kita – Malaysia sebagai sebuah negara beraja berperlembagaan, dengan demokrasi berparlimen, pemisahan kuasa, kedaulatan undang-undang, tadbir urus yang baik, integriti awam, hormat terhadap hak asasi manusia, dan perpaduan negara yang terbentuk dari kepelbagaian masyarakat berbilang kaum, bahasa, agama, dan budaya di mana tidak wujud pembahagian rakyat kelas pertama atau kelas kedua berdasarkan kaum, agama, atau kawasan.

Baru-baru ini, pakar ekonomi veteran dan pengasas Institut Penyelidikan Ekonomi Malaysia (MIER), Tan Sri Kamal Salih menggesa pemansuhan Dasar Ekonomi Baru (DEB) dan menggantikannya dengan dasar berasaskan keperluan untuk membaik pulih ekonomi.

Dia berkata penetapan semula ekonomi bermakna menghapuskan dasar perlindungan dan menukar gear ke arah produktiviti tinggi.

Kamal berpendapat DEB telah "tamat tempoh" dari segi manfaatnya, di mana terlalu bergantung kepada dasar itu hanya akan merugikan negara.

Dia berkata" "Hanya 10%, yang merupakan orang kaya, telah mendapat manfaat daripada DEB. Selebihnya, seperti M20 dan B40, berhadapan kesusahan. Jurang pendapatan terus melebar selepas pandemik.”

Kamal menegaskan bahawa terdapat dianggarkan 800,000 rakyat Malaysia yang menganggur, di mana kira-kira 30% daripadanya adalah graduan yang "tiada tempat untuk ditujui".

Dia juga berkata kira-kira 90% pekerja di Malaysia mempunyai pekerjaan yang tidak sepadan, dengan orang berada di kedudukan atau bidang kerja yang tidak kena dengan latihan yang diterima mereka.

“Kita perlu mengatasi perkara ini. Juga terlalu banyak campur tangan politik dalam ekonomi. Ia tidak produktif.”

Nazir Razak, anak kepada perdana menteri kedua Malaysia yang merupakan arkitek Dasar Ekonomi Baru (DEB) Abdul Razak Hussein, berkata banyak prinsip dalam DEB tidak lagi berfungsi dan sebaliknya membawa kepada politik yang tempang dan perpecahan yang semakin meningkat dalam kalangan masyarakat Malaysia.

Dia berkata status quo sedia ada tidak dapat dipertahankan lagi dan bertanya sama ada pemimpin negara mempunyai inisiatif untuk membangun dan melaksanakan sistem politik, ekonomi, dan sosial baharu kerana DEB tidak dimaksudkan sebagai penyelesaian kekal.

Parlimen mesti menjadi tempat untuk memulakan penetapan semula dasar pembinaan negara.

Bolehkah sidang Parlimen Julai/Ogos memulakan proses untuk menetapkan semula dasar dan prinsip pembinaan negara bagi memastikan Malaysia menjadi negara hebat bertaraf dunia?

Kita baru sahaja kehilangan seorang pendidik terkemuka Malaysia, Tun Arshad Ayub, pengarah pengasas Institut Teknologi Mara (ITM) dari 1966-1975 – sebelum institusi tersebut dinaikkan taraf ke universiti sebagai Universiti Teknologi Mara (UiTM) – yang menegaskan bahasa Inggeris kekal sebagai bahasa pengantar di ITM.

Arshad Ayub adalah contoh terbaik seorang nasionalis Melayu sejati yang mengutamakan identitinya sebagai rakyat Malaysia dan menerima bahawa Malaysia adalah sebuah negara majmuk yang perlu memanfaatkan nilai-nilai terbaik daripada warisan budaya yang berbeza yang bertemu di Malaysia.

Parlimen baru sahaja mengeluarkan notis untuk sidang 14 hari dari 14 Julai hingga 4 Ogos 2022.

Bolehkah Parlimen menjadi Parlimen Reformasi bulan depan?

Lim Kit Siang Ahli Parlimen Iskandar Puteri