Adakah “Keluarga Malaysia” Ismail Sabri sama dengan “Keluarga Malaysia” tiga Perdana Menteri terawal Malaysia, Tunku Abdul Rahman, Tun Razak, dan Tun Hussein, atau adakah ia sebuah “Keluarga Kleptokrasi”?

Perdana Menteri, Ismail Sabri, terus mempromosikan konsep “Keluarga Malaysia” dan semalam dia menyeru orang ramai untuk mengetepikan perbezaan mereka dan bergerak bersama dan menyatukan negara mereka untuk berhadapan dengan cabaran sebagai sebuah keluarga.

Dia mengatakan hakikat inklusif konsep ini, yang melepasi sempadan agama, kaum, dan etnik, penting dalam usaha untuk membantu negara pulih dari pandemik.

“Apabila kita semua mempunyai titik persamaan, kita dapat menyatukan semua orang dalam mencapai kemakmuran ekonomi dan kestabilan poltik.

“Kemakmuran dan kestabilan adalah apa yang kita akan tinggalkan kepada cucu kita di masa hadapan,” katanya lagi dalam ucapan penutupan di Majlis Jelajah Aspirasi Keluarga Malaysia (AKM) di Kompleks Sukan Terengganu semalam.

Satu soalan yang masih perlu dijawab Ismail Sabri adalah sama ada Keluarga Malaysianya sama dengan Keluarga Malaysia tiga Perdana Menteri terawal negara, Tunku Abdul Rahman, Tun Razak, dan Tun Hussein, atau ia adalah Keluarga Kleptokrasi?

Tiga Perdana Menteri terawal negara, Tunku Abdul Rahman, Tun Razak, dan Tun Hussein pastinya akan terkejut melihat negara kita terpesong jauh dari prinsip-prinsip pembinaan negara bangsa kita sehinggakan ada Menteri dalam Kabinet yang tidak menerima prinsip-prinsip Rukun Negara dan juga terdapat pemimpin yang bangga Malaysia dikenali di seluruh dunia sebagai sebuah kleptokrasi.

Apakah yang sedang dibuat Ismail Sabri untuk membawa semua konsep Keluarga Malaysia seperti yang difahami oleh tiga Perdana Menteri terawal negara kita, yang selari dengan konsep Islam yang “menyeru kepada kebaikan dan mencegah kejahatan”?

Adakah Ismail Sabri akan memimpin pergerakan untuk menjadikan Malaysia sebuah negara hebat bertaraf dunia dengan mengembalikan negara kita kepada prinsip-prinsip asas yang telah dipersetujui oleh bapa penubuhan negara seperti yang termaktub di dalam Perlembagaan dan Rukun Negara – Malaysia sebagai sebuah negara beraja berperlembagaan, dengan demokrasi berparlimen, pemisahan kuasa, kedaulatan undang-undang, tadbir urus yang baik, integriti awam, hormat terhadap hak asasi manusia, dan perpaduan negara yang terbentuk dari kepelbagaian masyarakat berbilang kaum, bahasa, agama, dan budaya di mana tidak ada pembahagian rakyat kelas pertama atau kelas kedua berdasarkan kaum, agama, atau kawasan mereka?

Lim Kit Siang Ahli Parlimen Iskandar Puteri