Sijil Peperiksaan Dipersatukan (UEC) akan diiktiraf kerajaan sekiranya kerajaan Pakatan Harapan dapat mentadbir sepanjang mandat lima tahunnya dan bukannya ditumbangkan selepas 22 bulan mentadbir melalui konspirasi Langkah Sheraton

Sijil Peperiksaan Dipersatukan (UEC) akan diiktiraf kerajaan sekiranya kerajaan Pakatan Harapan dapat mentadbir sepanjang mandat lima tahunnya dan bukannya ditumbangkan selepas 22 bulan mentadbir melalui konspirasi Langkah Sheraton.

Dalam majlis pemukiman kebangsaan DAP yang diadakan pada awal tahun 2019 yang dihadiri oleh pemimpin dan ahli-ahli parlimen DAP, Perdana Menteri ketika itu, Tun Dr. Mahathir Mohamad ditanya mengenai perkara ini dan jawapannya memberikan keyakinan yang UEC akan diiktiraf sebelum tamatnya mandat lima tahun Pakatan Harapan.

Perkara ini terlintas dalam fikiran saya apabila saya menerima senaskhah laporan FreeMalaysiaToday (FMT) – dari tahun 2017 yang menyampaikan pengalaman seorang auditor, Farah Halijah Halim, yang mengatakan sekolah rendah Cina bukanlah tempat yang menyebarkan sentimen perkauman, sebaliknya menjadi tempat patriotik yang menggalakkan semangat perpaduan negara – yang perlu dibaca oleh semua pihak yang cuba melanggar Perlembagaan dan menuntut supaya sekolah rendah Cina ditutup.

Laporan FMT yang bertajuk “Sekolah Cina mengalakkan perpaduan, kata lepasan UEC Melayu” dari Nawar Firdaws diterbitkan pada 4 Februari 2017:

“PETALING JAYA: Farah Halijah Halim, 29, berkata, bertentangan dengan apa yang dikatakan oleh sesetengah rakyat Malaysia, sekolah Cina pada pendapatnya, menggalakkan perpaduan dalam kalangan pelbagai kaum di Malaysia.

“Farah memberitahu FMT tentang pengalaman pertamanya, menceritakan bagaimana pendidikan sekolah rendah dan menengahnya di sekolah Cina telah mengajarnya cara berinteraksi dengan lebih baik dengan kaum lain.

“'Dalam satu cara, ia (pendidikan sekolah Cina) mengajar saya nilai penerimaan. Daripada menuntut orang lain menghormati dan memahami keperluan saya, saya belajar bagaimana untuk bertolak ansur dengan pandangan orang lain juga.'

“Dia berkata rakan sebayanya yang bukan Melayu juga sensitif tentang aspek halal dan haram Islam dan benar-benar ingin tahu tentang cara hidup orang Melayu.

"'Ada yang bertanya tentang aspek agama (orang Islam), seperti keperluan memakai tudung (tudung) dan mengapa kita perlu berpuasa.'

“Dia berkata dia juga menyedari hakikat bahawa pendidikan Cinanya bermakna dia perlu belajar bahasa Mandarin, bahasa yang dia boleh bercakap dengan fasih hari ini serta bahasa Kantonis, yang dia ambil daripada rakan Cina di sekolah.

“Farah berkata semua orang di sekolah bergaul bebas dengan kaum lain, membuktikan penentang salah sekolah vernakular, yang mendakwa bahawa apa-apa selain sekolah kebangsaan gagal menggalakkan perpaduan dalam kalangan rakyat Malaysia yang berbilang kaum.

“‘Ia sama seperti pergi ke sekolah antarabangsa yang mahal, bukan? Adakah itu bermakna sekolah antarabangsa tidak menggalakkan perpaduan dengan mengasingkan yang kaya dengan yang miskin?

“‘Dan apakah bukti yang kita ada bahawa sekolah kebangsaan benar-benar menggalakkan perpaduan antara kaum?

“‘Di Foon Yew (sekolah Cina), mereka mengajar prinsip ‘orang Foon Yew’, di mana pelajar diajar untuk tidak mendiskriminasi kaum lain. Semua orang adalah sama.’

“Begitu memperkayakan pendidikannya di SJKC Foon Yew, salah sebuah sekolah Cina persendirian terbesar di Malaysia, sehingga Farah muncul sebagai salah seorang pelajar terbaik kelas 2005.

"'Saya adalah ahli valedictorian dan juga wakil kelas. Mendapat pengiktirafan sedemikian adalah satu penghormatan.

“Ia adalah sekolah yang besar dan lebih 1,000 pelajar menamatkan pengajian pada tahun itu. Saya telah dipilih sebagai penceramah pelajar untuk majlis graduasi,' katanya kepada FMT, sambil mengenang dengan penuh bangga zaman pelajarnya."

Farah menamatkan pengajiannya di Universiti Cardiff, salah satu universiti yang terkemuka dunia dan Farah merupakan seorang auditor bertauliah di salah satu firma audit terulung di dunia, Ernst & Young, yang lebih dikenali sebagai EY.

Walaupun dengan halangan yang dihadapi dengan sijil UECnya, Farah mengatakan yang dia tidak menyesali pengalamannya ini, terutamanya apabila pengalaman ini memberikannya semua kemahiran yang diperlukannya untuk berjaya dalam kehidupan.

Lim Kit Siang Ahli Parlimen Iskandar Puteri