Mesyuarat Kabinet pada hari Rabu ini perlu membincangkan reputasi negara yang terjejas akibat tindakan berdendam BAM terhadap Lee Zii Jia dan Goh Jin Wei dan Kabinet perlu merangka strategi untuk mengelakkan 2022 menjadi satu lagi tahun yang memalukan untuk negara

Mesyuarat Kabinet pada hari Rabu ini perlu membincangkan reputasi negara yang terjejas akibat tindakan berdendam BAM terhadap Lee Zii Jia dan Goh Jin Wei dan Kabinet perlu merangka strategi untuk mengelakkan 2022 menjadi satu lagi tahun yang memalukan untuk negara.

Tahun lepas kita disajikan begitu banyak peristiwa yang memalukan – tetapi adakah kita akan menyaksikan trend yang sama berulang pada tahun 2022?

Tahun 2021 berakhir dengan begitu banyak perkara yang memalukan.

Pada hari Sabtu, 25 Disember, 2021, Perdana Menteri Ismail Sabri mengabaikan majlis jamuan minum petang Krismas tahunan anjuran Persekutuan Kristian Malaysia, yang telah dihadiri oleh Perdana Menteri atau wakilnya setiap tahun sejak 1999, menandakan bahawa “Keluarga Malaysia” Ismail Sabri adalah bukan untuk perpaduan dalam kepelbagaian penduduk Malaysia yang berbilang kaum, bahasa, agama dan budaya dan bahawa sebenarnya tiada dasar penyatuan langsung.

Pada hari Ahad, 26 Disember 2021, kita menyaksikan Menteri Kabinet melancarkan Operasi Kawalan Kerosakan kerana salah urus bencana banjir besar mereka terutamanya di Selangor dan Pahang, yang merupakan aksi perhubungan awam yang tidak memberi manfaat kepada mana-mana mangsa banjir.

Rina Harun memulakan Operasi, dan walaupun tidak memakai kasut tumit tinggi atau berada di majlis makan malam di hotel besar, beliau telah menggunakan mesin pencuci air untuk mencuci tapak kaki lima yang kelihatan bersih sambil dikelilingi jurukamera.

Selepas kejadian “semburan air” Rina, terdapat isu “penyodok” Perdana Menteri Ismail Sabri di mana beliau bergambar di hadapan kamera akhbar dengan penyodok yang digunakannya untuk mencedok dan melemparkan sedikit lumpur sekali sebelum penyodok itu diserahkan semula kepada seseorang anggota bomba.

Ismail juga mencipta sejarah dunia di mana sebuah ambulans terpaksa menunggu di satu simpang untuk memberi laluan kepada konvoi Perdana Menteri untuk melakukan gimik ini.

Ini disusuli dengan sandiwara Timbalan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat yang merakam gambar memandu lori sebagai sumbangannya kepada usaha dalam situasi banjir, tetapi beliau terlupa untuk memasukkan kunci lori.

Pada hari Isnin, 27 Disember 2021, seorang penjenayah yang disabitkan bersalah telah merasmikan persidangan antarabangsa di Malaysia.

Pada hari Selasa, 28 Disember 2021, ahli akademik Edmund Terence Gomez meletak jawatan daripada Panel Perundingan dan Pencegahan Rasuah Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), dengan menekankan bahawa ada sesuatu yang sangat buruk dengan usaha pencegahan rasuah di Malaysia.

Gomez meletak jawatan sebagai protes terhadap ketiadaan tindakan Panel tersebut terhadap dakwaan pemilikan ketua hampir dua juta saham dalam sebuah syarikat tersenarai oleh ketua pesuruhjaya SPRM Azam Baki.

Pada hari Rabu, 29 Disember 2021, rakyat Malaysia terpaksa bergelut dengan pengumuman bahawa bekas menteri Sabah, Peter Anthony, telah meninggalkan Warisan untuk menubuhkan sebuah parti politik baharu yang akan bekerjasama dengan Kerajaan Negeri Sabah pimpinan GRS – peningkatan populasi “katak politik” di Malaysia.

Pun begitu, nampaknya kita bakal menyaksikan lebih banyak peristiwa yang memalukan bakal terjadi pada tahun 2022 berbanding tahun 2021.

Sudah ada dua peristiwa yang memalukan yang berlaku dalam bulan Januari 2022, kelumpuhan parlimen dan kerajaan dalam bertindak terhadap skandal membabitkan Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Azam Baki yang menyaksikan demonstrasi “Tangkap Azam Baki” dilancarkan oleh para belia Malaysia di Kuala Lumpur pada Sabtu lalu dan penggantungan dua tahun pemain badminton negara Lee Zii Jia dan Goh Jin Wei seolah-olah mereka telah melakukan jenayah serius hanya kerana mahu bergerak secara profesional demi mengejar cita-cita mereka untuk menjadi juara dunia.

Menteri Belia dan Sukan Ahmad Faizal Azumu sepatutnya membentangkan laporan khas kepada Kabinet pada Rabu mengenai bagaimana masalah Lee Zii Jia dan Goh Jin Wei boleh diselesaikan dengan tuntas.

Lim Kit Siang Ahli Parlimen Iskandar Puteri