Bolehkah Jawatankuasa Pilihan Khas Bagi Agensi-Agensi Di Bawah Jabatan Perdana Menteri bermesyuarat minggu depan dan membentangkan laporan mengenai dakwaan konflik kepentingan terhadap Ketua Pesuruhjaya SPRM di Parlimen pada 20 Januari?

Ketua Pesuruhjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Azam Baki telah membuka kotak Pandora.

Azam bukan sahaja telah menjerumuskan SPRM ke dalam krisis keyakinan yang paling buruk, bukan sahaja dalam sejarah 12 tahun SPRM dan sejarah 55 tahun kewujudan agensi anti-rasuah Malaysia, beliau telah menimbulkan persoalan tentang lima fungsi jawatankuasa yang dikatakan "bebas" untuk memastikan integriti dan prestasi SPRM serta melindungi hak rakyat.

Terdapat Lembaga Penasihat Pencegahan Rasuah SPRM yang didakwa membebaskan Azam daripada dakwaan kepentingan konflik yang dibuat secara terbuka lebih dua bulan lalu tanpa menjalankan sebarang siasatan tetapi bersandarkan semata-mata kepada penjelasan Azam, bertindak sepenuhnya di luar kuasa berkanun di bawah Akta SPRM 2009.

Dua persoalan timbul:

Pertama, apakah yang membuatkan Pengerusi Lembaga Penasihat Pencegahan Rasuah SPRM Abu Zahar Ujang dan ahli Lembaga Pengarah lain percaya bahawa mereka mempunyai kuasa untuk mengisytiharkan bahawa Ketua Pesuruhjaya SPRM tidak bersalah berhubung dakwaan konflik kepentingan yang dibuat secara terbuka sejak dua bulan lalu – dan yang mengejutkan, tanpa melakukan sebarang siasatan?

Kedua, apa yang membuatkan Azam Baki percaya bahawa Lembaga Penasihat Pencegahan Rasuah SPRM mempunyai kuasa sedemikian untuk mengisytiharkan beliau tidak bersalah berhubung dakwaan konflik kepentingan, mendorong beliau mengisytiharkan bahawa beliau hanya bertanggungjawab kepada Lembaga Penasihat Pencegahan Rasuah SPRM dan dalam proses itu menolak peranan Peguam Negara, mahkamah, Parlimen dan rakyat Malaysia!

Apabila Pengerusi dan ahli Lembaga Penasihat Pencegahan Rasuah SPRM dan Ketua Pesuruhjaya SPRM boleh menjadi begitu kabur dan keliru tentang kuasa Lembaga Penasihat Pencegahan Rasuah SPRM di bawah Akta SPRM 2009, bagaimana rakyat Malaysia boleh mengharapkan SPRM menjadi agensi anti-rasuah bertaraf dunia?

Jelas sekali bahawa Lembaga Penasihat Pencegahan Rasuah SPRM tidak dan tidak boleh membuat keputusan secara tuntas tentang sama ada Azam dibebaskan daripada dakwaan konflik kepentingan.

Tuntutan Azam untuk ganti rugi RM10 juta dan permohonan maaf secara terbuka daripada pemberi maklumat, Lalitha Kunaratnam tidak dengan sendirinya membersihkan beliau daripada sebarang kesalahan berhubung dakwaan konflik kepentingan.

Adakah Azam bersedia untuk bercuti sehingga saman undang-undang terhadap Lalitha Kunaratnam ini selesai?

Saya bersetuju dengan ahli akademik Edmund Terence Gomez bahawa Azam harus menarik balik surat tuntutan terhadap Lalitha dan sebaliknya menghadap Jawatankuasa Pilihan Khas Bagi Agensi-Agensi Di Bawah Jabatan Perdana Menteri untuk membersihkan dirinya daripada dakwaan konflik kepentingan. Adakah Azam bersedia untuk berbuat demikian?

Perdana Menteri Ismail Sabri sedang mengadakan mesyuarat khas parlimen pada 20 Januari 2022 mengenai bencana banjir di negara ini.

Adakah Jawatankuasa Pilihan Khas Bagi Agensi-Agensi Di Bawah Jabatan Perdana Menteri boleh bermesyuarat minggu depan supaya laporan mengenai dakwaan konflik kepentingan terhadap Ketua Pesuruhjaya SPRM dapat dibentangkan di Parlimen pada 20 Januari 2022?

Jawatankuasa Pilihan Khas Bagi Agensi-Agensi Di Bawah Jabatan Perdana Menteri perlu menjemput NGO yang prihatin terhadap isu itu, sama ada Bersih, Pusat Memerangi Rasuah dan Kronisme (C4), Transparency International Malaysia, Rasuah Busters atau Suaram untuk menghantar wakil bagi menyertai sesi pendengaran mengenai dakwaan konflik kepentingan terhadap Ketua Pesuruhjaya SPRM.

Lim Kit Siang Ahli Parlimen Iskandar Puteri