Sekiranya seorang penjenayah yang disabitkan kesalahan rasuah boleh menjadi Perdana Menteri Malaysia ke-10 atau ke-11, maka China dan Indonesia boleh mengatasi Malaysia dalam TI CPI menjelang 2025 atau selewat-lewatnya sebelum 2030

Sekiranya seorang penjenayah yang disabitkan kesalahan rasuah boleh menjadi Perdana Menteri Malaysia ke-10 atau ke-11, maka China dan Indonesia boleh mengatasi Malaysia dalam Indeks Persepsi Rasuah (CPI) Transparency International (TI) menjelang 2025 atau selewat-lewatnya sebelum 2030.

Perkara ini sudah pastinya akan menamatkan Impian Malaysia untuk menjadi sebuah negara hebat bertaraf dunia, yang lebih baik daripada China, Indonesia dan India dalam banyak bidang usaha manusia kerana Malaysia mampu memanfaatkan nilai dan nilai terbaik daripada empat tamadun yang hebat yang bertemu di Malaysia – Melayu/Islam Cina, India dan Barat.

Jika kita tidak cemerlang dalam pelbagai bidang usaha manusia berbanding China, Indonesia dan India, dan sebaliknya kita menunjukkan prestasi yang lebih teruk daripada ketiga-tiga negara ini seperti yang berlaku dalam setengah abad yang lalu, maka kita berada dalam trajektori ke arah menjadi sebuah kleptokrasi, kakistokrasi dan negara yang gagal.

Bolehkah rakyat Malaysia mengelak nasib seperti ini?

Inilah sebabnya mengapa Pilihan Raya Umum Ke-15 – dan raptainya dalam pilihan raya umum negeri Johor akan datang – sangat penting dan kritikal dalam menentukan masa depan dan nasib Malaysia dalam dekad yang akan datang: sama ada kita boleh menghentikan kemerosotan negara dalam setengah abad yang lepas atau dikutuk sebagai kleptokrasi, kakistokrasi dan negara gagal seperti Venezuela, Somalia, Syria dan Sudan Selatan.

Saya sangat terharu dengan catatan Tahun Baru Cina seorang bekas eksekutif Shell, Yusuf Hashim yang, sebagai seorang Melayu, memohon maaf kepada bukan Melayu di Malaysia. Dia menulis:

“Hatiku berdarah untuk rakyat Malaysia yang bukan Melayu.

“Saya memohon maaf daripada orang bukan Melayu atas mentaliti apartheid sebilangan orang Melayu. Saya tidak boleh mengubah warna kulit saya, dan saya juga tidak mempunyai kuasa untuk mengubah mentaliti ramai orang Melayu.

“Tetapi saya rasa untuk anda, dan hanya boleh meyakinkan anda bahawa masih ada teras orang Melayu yang berfikiran adil yang sangat percaya kepada meritokrasi, integriti, moral, kejujuran, kehormatan, keadilan, demokrasi sosial dan kebenaran.

“Kami adalah jumlah yang agak besar, dan saya benar-benar percaya bilangan orang Melayu yang berfikiran adil semakin meningkat.

“Saya meletakkan kesalahan di atas keadaan menyedihkan keadaan kita sekarang, di atas bahu ahli politik yang munafik dan korup, yang telah lama menggunakan kaum dan agama sebagai umpan politik.

“Sehingga mereka berhenti, saya tidak dapat melihat keadaan bertambah baik dengan ketara. Saya juga tidak melihat kekecewaan orang bukan Melayu Malaysia akan reda dalam masa terdekat.

“Saya tahu ramai di antara anda akan mahu berputus asa, berhijrah, dan tempat bodoh dan mudah ditipu ini kepada nasib mereka.

“Tetapi saya menggesa anda untuk kekal, dan bantu orang Melayu yang moderat untuk melakukan perubahan.

“Mari kita ingat nama semua ahli politik karut yang mengkhianati mandat kita pada Pilihan Raya Umum yang lalu, yang kini sedang bersidang merogol tabung negara kita. Ingat mereka dan dalam pilihan raya Negeri dan Umum akan datang.

“Mari kita keluar dengan kekuatan penuh dan buang mereka.

“Kami melakukannya pada PRU14, dan kami akan melakukannya sekali lagi pada PRU15.

“Mari kita kumpulkan semua undi kita, keluar, dan undi ahli politik yang hina ini.

“Dan semua pengundi muda yang kini boleh mengundi berpunca daripada undang-undang UNDI 18, tolong jangan buat kesilapan dengan tidak mengundi. Keluar dan mengundi, dan buat undian anda dikira.

“Ia adalah kesilapan terbesar yang akan anda lakukan, jika anda membiarkan kegusaran anda, menyebabkan anda tidak menggunakan hak anda untuk mengundi. Jika anda tidak keluar untuk mengundi, anda mungkin dapat mimpi ngeri yang paling teruk sebagai PM anda yang seterusnya.

“Saya ada doa. Saya berdoa agar suatu hari nanti akan bangkit seorang pemimpin Malaysia yang benar-benar mulia, dan sebuah parti yang benar-benar Berbilang kaum, yang akan menggubal undang-undang, untuk menjadikan umpan kaum dan agama, haram di bawah apa jua sistem perundangan yang mungkin kita tinggalkan.”

Terdapat kekecewaan dan perasaan putus asa di dalam negara kerana Kerajaan Pakatan Harapan tidak dapat memenuhi mandat Pilihan Raya Umum 2018.

Saya sendiri kecewa dengan Kerajaan Pakatan Harapan kerana saya percaya ia boleh menjadi lebih baik, tetapi kita perlu berlaku adil.

Saya bertemu Perdana Menteri Mahathir Mohamad pada pertengahan 2019 dan menyatakan kepadanya kebimbangan saya tentang pemenuhan janji pilihan raya Pakatan Harapan oleh kerajaan, dan saya berhasrat untuk bertemu Perdana Menteri selepas pertengahan penggal kerajaan untuk mengkaji semula proses pelaksanaan.

Mandat PH untuk memenuhi manifesto pilihan raya adalah selama lima tahun. Jika pada separuh pertama penggal lima tahun, Pelaksanaan manifesto pilihan raya lambat kerana tentangan, bantahan atau pun sabotaj, perkara ini boleh dipulihkan pada separuh kedua penggal dengan mempercepatkan untuk melaksanakan janji pilihan raya.

Tetapi perkara ini kini menjadi mustahil selepas konspirasi Langkah Sheraton yang menggulingkan kerajaan PH selepas tempoh 22 bulan.

Terdapat kempen propaganda berkuasa tinggi untuk menggambarkan kerajaan Pakatan Harapan selama 22 bulan sebagai satu kegagalan dan bencana, yang tidak berlaku.

Saya kagum dengan permohonan maaf Marina Mahathir atas kesilapannya yang mengaitkan ancaman "tembak untuk bunuh" Mahathir kepada pelarian Vietnam pada akhir 1970-an kepada Menteri Dalam Negeri ketika itu, Ghazali Shafie.

Ia menunjukkan pertama sekali, bahawa ia adalah satu kesilapan yang jujur; dan kedua bahawa persepsi yang salah jika tidak diperbetulkan, boleh bertahan dan berterusan bertahun-tahun bahkan berdekad-dekad.

Saya amat menghargai aspek yang terakhir ini, kerana saya mungkin orang yang paling dihina dalam politik Malaysia.

Saya digambarkan sebagai anti-Melayu dan anti-Islam apabila saya tidak bermusuhan dengan mana-mana kaum atau mana-mana agama. Semasa pentadbiran Pakatan Harapan selama 22 bulan, Mahathir telah dipersembahkan sebagai anak buah saya kepada orang Melayu dan saya sebagai anak buah Mahathir kepada orang Cina dan bukan Melayu – suatu kemustahilan untuk dicapai oleh sesiapa sahaja.

Kita mesti belajar dari kesilapan dan perjuangan kita.

Pertama, kita mesti membetulkan tanggapan yang salah, terutamanya yang ditanam dengan niat jahat. Pentadbiran Pakatan Harapan selama 22 bulan adalah satu permulaan yang menjanjikan untuk perubahan institusi besar yang akan menyaksikan hasil jika kerajaan Pakatan Harapan mempunyai lima tahun untuk menunaikan mandatnya dan tidak digulingkan selepas 22 bulan oleh konspirasi Langkah Sheraton.

Kedua, kita mesti faham bahawa perjuangan untuk mencapai Impian Malaysia untuk Malaysia menjadi sebuah negara hebat bertaraf dunia bukanlah mudah tetapi merupakan sebuah perjuangan panjang yang sukar untuk menyemai idea dan mentaliti ‘Utamakan Malaysia’ yang memerlukan komitmen, ketabahan, kecekalan dan stamina untuk bertahan bertahun-tahun dan berdekad – meliputi beberapa pilihan raya umum.

Lim Kit Siang Ahli Parlimen Iskandar Puteri