Apakah implikasi kedatangan semula seorang penjenayah tersabit bersalah sebagai Perdana Menteri Malaysia ke-10 atau ke-11?

Apabila saya bertanya semalam siapa yang akan dipilih sebagai calon Perdana Menteri UMNO selepas Pilihan Raya Umum ke-15, saya dituduh terlalu taksub dengan Najib Razak.

Saya tidak obses dengan beliau.

Kemunculan semula politik seorang penjenayah yang disabitkan kesalahan rasuah sebagai Perdana Menteri ke-10 atau ke-11 akan memberi implikasi serius kepada masa depan Malaysia.

Dalam empat dekad, apabila Malaysia bersiap sedia untuk meraikan ulang tahun ke-100 penubuhan negara pada tahun 2063, banyak persoalan yang membara hari ini akan sudah hilang ke dalam kabus sejarah.

Tetapi satu persoalan yang akan menonjol sebagai persoalan utama hari ini dalam masa empat dekad, dan yang harus menjadi kebimbangan semua rakyat Malaysia hari ini, adalah sama ada Malaysia boleh bangkit sebagai masyarakat majmuk yang bersatu untuk memulihkan kemerosotan negara dalam setengah abad yang lepas, kalah kepada satu demi satu negara – Taiwan, Korea Selatan, Singapura dan Vietnam – untuk memenuhi Aspirasi Merdeka dan Aspirasi Malaysia Bapa Malaysia Tunku Abdul Rahman untuk menjadi “tempat selamat penuh keamanan, keharmonian dan kebahagiaan” dan “suar cahaya dalam dunia yang sukar dan terganggu”.

Sama ada Malaysia akan menjadi kleptokrasi, kakistokrasi dan negara gagal apabila kita merayakan Seratus Tahun kita pada 2063 akan diputuskan oleh rakyat Malaysia sekarang, khususnya dalam Pilihan Raya Umum ke-15 dan dalam pilihan raya negeri Johor sama ada kemerosotan nasional setengah abad yang lepas akan berterusan dalam dekad yang akan datang.

Selasa depan akan adalah hari ulang tahun ke-119 Tunku Abdul Rahman. Saya berpeluang untuk berkongsi aspirasi Tunku dalam dekad terakhir hidupnya.

Adakah aspirasinya untuk perpaduan negara dan keharmonian antara kaum dan agama menjadi impian yang mustahil?

Ia adalah ulasan yang menyedihkan mengenai proses pembinaan negara bahawa selepas enam dekad, ramai rakyat Malaysia masih menganggap diri mereka sebagai Melayu, Cina, India, Kadazan dan Iban terlebih dahulu dan bukannya sebagai rakyat Malaysia dahulu dan masih mudah untuk tercetusnya syak wasangka dan kebencian antara kaum dan agama di dalam negara,

Kita juga telah terpesong jauh daripada etika dan integriti yang ditunjukkan oleh bapa penubuhan negara yang terdahulu.

Tiada persoalan mengenai komitmen tiga Perdana Menteri Malaysia yang pertama, Tunku Abdul Rahman, Tun Razak dan Tun Hussein Onn dalam perjuangan memerangi rasuah tetapi hari ini Malaysia sedang bergelut untuk melepaskan diri daripada kleptokrasi dan tiada bantuan datang daripada parti Tunku, Razak dan Hussein.

Jika penjenayah rasuah yang disabitkan bersalah boleh berjaya untuk kembali menjadi Perdana Menteri Malaysia ke-10 atau ke-11, maka visi Tunku Abdul Rahman untuk Malaysia menjadi "syurga keamanan, keharmonian dan kebahagiaan" dan "suar cahaya dalam dunia yang sukar dan terganggu” telah menjadi mimpi yang mustahil.

PRU ke-15 perlu menandakan kesinambungan aspirasi PRU ke-14 rakyat Malaysia untuk reformasi institusi bagi memulihkan impian bapa pengasas negara untuk Malaysia menjadi negara hebat bertaraf dunia

Sebagai rakyat Johor, saya mahu melihat pilihan raya umum negeri Johor yang akan datang sebagai permulaan proses untuk menghentikan kemerosotan negara dalam setengah abad yang lepas daripada hampir menjadi "harimau" ekonomi kepada trajektori kleptokrasi, kakistokrasi dan negara gagal.

Inilah Impian Johor.

Kita mesti jadikan Impian Johor juga Impian Malaysia, untuk mengembalikan institusi yang kuat berteraskan prinsip-prinsip Rukun Negara yang menegakkan sistem raja berperlembagaan, demokrasi berparlimen yang segar, doktrin pemisahan kuasa, kedaulatan undang-undang, akhbar yang bebas, kehormatan terhadap hak asasi manusia, sifat masyarakat majmuk berbilang kaum, bahasa, agama, dan budaya Malaysia, tanpa rasuah dan dengan perkhidmatan awam yang bertanggungjawab, berintegriti, dan berkesan.

Jika penjenayah rasuah yang disabitkan kesalahan boleh membuat kemunculan semula politik untuk menjadi Perdana Menteri ke-10 atau ke-11 negara, maka perkara ini bermakna usaha kedua untuk menyelamatkan Malaysia daripada menjadi kleptokrasi, kakistokrasi dan negara gagal telah pun gagal.

Usaha pertama untuk menyelamatkan Malaysia telah disabotaj selepas 22 bulan melalui konspirasi Langkah Sheraton, yang membawa masuk dua kerajaan pintu belakang yang tidak sah.

Kita tidak boleh goyah dan menyerah kalah dengan konspirasi Langkah Sheraton ini, sebaliknya kita perlu memulakan usaha kedua untuk Menyelamatkan Malaysia.

Marilah kita mulakan kempen Selamatkan Malaysia ini dengan Pilihan Raya Negeri Johor.

Lim Kit Siang Ahli Parlimen Iskandar Puteri