Kita boleh bersetuju atau tidak bersetuju mengenai cara dan bentuknya, tetapi rakyat Malaysia wajar menunjukkan keprihatinan terhadap keperluan untuk menetapkan semula dasar dan institusi negara jika kita tidak mahu menjadi sebuah negara yang gagal menjelang ulang tahun ke-100 penubuhan Malaysia pada 2057

Cadangan Nazir Razak, adik bongsu kepada mantan Perdana Menteri Najib Razak, dan 54 rakyat Malaysia terkemuka lain untuk menetapkan semula dasar dan institusi negara telah menimbulkan banyak reaksi, ada yang bersetuju manakala yang lain agak meragui tentang inisiatif itu.

Walaupun kita mungkin bersetuju atau tidak bersetuju dengan cara dan bentuk cadangan tersebut, rakyat Malaysia wajar menunjukkan keprihatinan tentang keperluan untuk menetapkan semula dasar dan institusi negara jika kita tidak mahu berakhir sebagai sebuah negara gagal menjelang ulang tahun ke-100 penubuhan Malaysia pada 2057.

Saya mengucapkan tahniah kepada wartawan Malaysiakini Wong Kah Hui kerana memenangi Anugerah Wartawan Muda Yayasan Thomson yang berprestij tahun ini yang dipilih daripada 200 peserta dari 55 negara.

Ia adalah satu penegasan bahawa bakat Malaysia tiada tolok tandingannya di dunia dan tidak ada sebab mengapa Malaysia tidak boleh menjadi sebuah negara hebat bertaraf dunia kerana Malaysia adalah titik pertemuan empat tamadun besar – Melayu/Islam, Cina, India dan Barat – jika mampu memanfaatkan nilai-nilai murni empat tamadun tersebut untuk melahirkan tamadun Malaysia yang hebat.

Tetapi tidak dapat dinafikan bahawa dalam setengah abad yang lalu, kita telah kehilangan arah dan satu demi satu negara telah mengatasi kita, sama ada dalam daya saing antarabangsa, tadbir urus yang baik atau mempunyai kerajaan yang berkesan dan cekap.

Pandemik Covid-19 yang berpanjangan selama 22 bulan sepatutnya menjadi cerminan kejatuhan Malaysia daripada piawaian tertinggi antarabangsa sehingga kita tewas kepada Indonesia.

Dalam tempoh sepuluh hari terakhir, misalnya, Malaysia merekodkan 52,015 kes Covid-19 dan 432 korban Covid-19 manakala Indonesia mencatatkan 3,407 kes Covid-19 dan 95 korban Covid-19.

Malah Menteri Kesihatan baharu, Khairy Jamaluddin, tidak dapat menjelaskan punca Malaysia tewas kepada Indonesia dalam menangani wabak Covid-19.

Nazir dan 54 rakyat Malaysia terkemuka telah memberikan alasan mereka mengapa Malaysia ketinggalan berbanding negara lain:

“Sistem lazim kita pada dasarnya kekal yang direka pada awal 1970-an, berikutan perbincangan oleh Majlis Perundingan Kebangsaan (NCC). Pembaharuan seperti pindaan Akta Hasutan dan tindakan afirmatif adalah cara inovatif untuk memenuhi keperluan negara pada masa itu.

“Tetapi pembaharuan ini tidak direka untuk bertahan selama-lamanya, dan dalam kes Dasar Ekonomi Baru (DEB), had penggal 20 tahun telah ditetapkan. Tetapan semula nasional ini berlaku lebih 50 tahun yang lalu, dan walaupun begitu banyak yang telah berubah untuk Malaysia dan rakyat Malaysia, sistem itu kekal dengan ketara.

“Pada tahun-tahun awalnya, sistem baharu itu sebahagian besarnya berjaya, membawa kestabilan politik yang amat diperlukan, mempercepatkan pertumbuhan ekonomi, mengurangkan kemiskinan dan mengimbangi semula kekayaan antara masyarakat.

“Tetapi sistem itu juga mempunyai kesan sampingan yang negatif, iaitu peningkatan rasuah, pengerasan politik identiti dan penumpuan kuasa, yang semakin menonjol apabila sistem itu berpanjangan. Kesan sampingan negatif ini memberi kesan kepada satu sama lain dan merupakan nadi kepada disfungsi sistemik Malaysia hari ini.”

Mengapakah rancangan hebat Malaysia pada masa lalu, termasuk Wawasan 2020, 1Malaysia dan konsep Keluarga Malaysia yang diperkenalkan Perdana Menteri Ismail Sabri baru-baru ini, gagal mencapai objektif Malaysia untuk menjadi negara hebat bertaraf dunia?

Jika Malaysia ingin mendapatkan semula kejayaannya yang hilang, kita mesti mencari punca kemerosotan Malaysia dalam tempoh setengah abad yang lalu supaya kita boleh kembali ke landasan untuk menjadi negara hebat bertaraf dunia sebelum menjelang ulang tahun ke-100 penubuhan Malaysia pada 2057.

Lim Kit Siang Ahli Parlimen Iskandar Puteri