Tiga berita buruk untuk Malaysia dalam masa satu hari -- bilakah kejatuhan Malaysia akan berakhir?

Tiga berita buruk untuk Malaysia dalam masa satu hari -- bilakah kejatuhan Malaysia ini akan berakhir?

Pertama, terdapat laporan yang mengatakan pengalaman sambungan internet mudah alih Malaysia berada di tahap paling bawah di peringkat global dan serantau, menurut beberapa laporan penyelidikan global.

Antara 100 negara, Malaysia berada di kedudukan lebih rendah berbanding negara jiran Asean, Vietnam, Thailand, malah Laos yang dilanda kemiskinan dari segi "Pengalaman Mudah Alih Terbaik" berkaitan dengan kelajuan jalur lebar tanpa wayar 4G LTE, berdasarkan laporan syarikat data bebas global Tutela baru-baru ini.

Laporan Tutela bertajuk "Pengalaman Mudah Alih Global: Perbandingan Peringkat Negara", meletakkan Malaysia pada kedudukan ke-81, tiga tangga di bawah Indonesia (78).

Laos berada di kedudukan ke-75 dalam ranking, di bawah Thailand (74) dan Vietnam (50). Sementara itu, Singapura adalah antara 20 negara terbaik di dunia di tempat ke-17.

Begitu teruk kejatuhan Malaysia.

Dua puluh enam tahun yang lalu pada 1995, Malaysia mengisytiharkan Koridor Raya Multimedia (MSC) sebagai "hadiah kepada dunia" dan teras inisiatif strategik negara untuk melonjakkan negara ke era IT untuk menjadi salah satu kuasa IT dunia.

Sejak itu, MSC dan Malaysia telah lenyap daripada radar dunia sebagai hotspot IT antarabangsa – dengan kejatuhan Malaysia yang tidak terkawal dalam daya saing IT antarabangsa dalam tempoh dua setengah dekad yang lalu.

Ini disahkan oleh Skor Kualiti Jalur Lebar Global Oxford/Cisco 2009 mengenai kualiti jalur lebar global yang meletakkan Malaysia di tempat ke-53 daripada 66 negara dari segi kualiti dan jangkauan rangkaiannya – boleh difahami jika kita ketinggalan di belakang negara seperti Korea, Jepun, Sweden, Denmark, Amerika Syarikat tetapi kita juga nampaknya ketinggalan di belakang negara-negara seperti Turki, Chile, China, Qatar, Brazil, Argentina, Arab Saudi, Cyprus, Costa Rica, Bahrain, Thailand, Tunisia, Mexico, Filipina dan UAE.

Menurut laporan kualiti rangkaian antara Mei-Julai tahun ini oleh syarikat analitik mudah alih OpenSignal dan firma kewangan JP Morgan, Digi mempunyai kelajuan muat turun tertinggi di Malaysia pada 15.0 Mbps, diikuti oleh Maxis (13.4), U Mobile (11.5), Unifi (11.0), dan Celcom (8.2).

Di Asia Timur, Korea Selatan menikmati purata kelajuan muat turun 61.3 Mbps, diikuti Jepun pada 40.4 Mbps, dan Taiwan pada 27.4 Mbps.

Berita buruk kedua ialah ketidakupayaan Malaysia menamatkan gelombang ketiga Covid-19 selama 14 bulan di Malaysia sejak pilihan raya umum Sabah pada September tahun lalu.

Semalam Indonesia mencatatkan 451 kes harian baharu Covid-19 dan 13 kes kematian harian Covid-19, berbanding 5,755 kes harian baharu Covid-19 harian dan 37 kes kematian harian Covid-19 bagi Malaysia, menandakan hari ke-112 berturut-turut sejak 18 Ogos yang memperlihatkan Indonesia mencatatkan lebih rendah kes Covid-19 baharu setiap hari dan hari ke-51 berturut-turut sejak 5 Okt kurang kematian harian Covid-19 berbanding Malaysia.

Jumlah terkumpul kes Covid-19 Malaysia semalam ialah 2,602,855 kes dan 30,147 (termasuk 6,096 BID) kematian akibat Covid-19.

Berita buruk ketiga bagi Malaysia ialah pengeluar perkakas rumah Dyson telah menamatkan hubungan dengan pembekal Malaysia ATA IMS Bhd, selepas dakwaan buruh paksa dan audit.

Saham ATA, yang sudah menjadi tumpuan di AS, menjunam 30%. Walaupun ATA tidak mengulas mengenai langkah Dyson, ia sebelum ini telah menyatakan bahawa Dyson menyumbang 80% daripada perniagaannya.

Menurut Dyson, ia dimaklumkan mengenai buruh paksa oleh pemberi maklumat, mendorongnya untuk melancarkan siasatan.

Berapa lama Malaysia boleh bertahan dengan tamparan ini dan kekal berdaya saing di peringkat antarabangsa?

Kami cuba menyeru pengundi Melaka untuk menggunakan pilihan raya umum Melaka yang baru berakhir untuk melancarkan "Kempen Selamatkan Malaysia Seratus Tahun" bagi Malaysia untuk menghentikan kemunduran setengah abad yang lalu dan menjadi sebuah negara hebat bertaraf dunia sebelum 2057.

Ramai yang berasa kecewa, putus asa malah berang kerana kerajaan Pakatan Harapan selama 22 bulan tidak memperkenalkan banyak reformasi dan perubahan institusi dan struktur di Malaysia, tanpa menghiraukan hakikat bahawa kerajaan PH mempunyai mandat lima tahun.

Mandat lima tahun itu pula telah dirampas oleh konspirasi Langkah Sheraton yang membawa kepada dua kerajaan pintu belakang, tidak sah dan tidak demokratik di bawah dua Perdana Menteri, Muhyiddin Yassin dan Ismail Sabri.

Satu fakta tidak dapat dinafikan. Malaysia tidak memenuhi janjinya untuk menjadi negara hebat bertaraf dunia kerana Malaysia telah diatasi oleh satu demi satu negara dalam tempoh setengah abad yang lalu - Taiwan, Korea Selatan, Singapura dan Vietnam.

Jika Malaysia tidak bangkit dan berusaha untuk mencapai pencapaian yang lebih besar, dalam satu atau dua dekad, anak muda Malaysia akan pergi ke Indonesia untuk mencari pekerjaan dan bukannya sebaliknya.

Malaysia tidak boleh menjadi negara hebat bertaraf dunia dalam masa satu atau dua tahun, malah dalam satu atau dua dekad. Ia akan menjadi satu cabaran besar bagi Malaysia untuk menjadi negara hebat bertaraf dunia dalam masa 36 tahun pada tahun 2057.

Saya telah menyeru pengundi Melaka untuk menggunakan pilihan raya umum Melaka pada 20 November 2021 untuk melancarkan "Kempen Selamatkan Malaysia Seratus Tahun" untuk Malaysia menghentikan kemunduran setengah abad yang lalu dan menjadi hebat bertaraf dunia menjelang 2057.

Tetapi mesej kepada pengundi Melaka ini gagal.

Adakah sudah terlambat untuk menyelamatkan Malaysia menjelang 2057 untuk menjadi sebuah negara hebat bertaraf dunia?

Lim Kit Siang Ahli Parlimen Iskandar Puteri