#kerajaangagal32 -- Bolehkah rakyat Malaysia kembali menggegarkan dunia seperti yang kita lakukan pada hari ini tiga tahun yang lalu untuk menunjukkan bahawa harapan Malaysia Baru, walaupun berhadapan dengan cabaran dengan konspirasi Langkah Sheraton dapat dipenuhi pada Pilihan Raya Umum ke-15?

Pada hari ini tiga tahun yang lalu, iaitu 9 Mei 2018, rakyat Malaysia mengagumkan dunia dengan peralihan kuasa secara demokratik dan aman buat pertama kali dalam enam dekad.

The Economist, dalam edisi bertarikh 18 Disember 2018, menamakan Malaysia sebagai "negara berjaya tahun 2018" -- untuk pengundi Malaysia yang "memecat Perdana Menteri yang tidak dapat menjelaskan dengan jelas mengapa ada AS$ 700 juta dalam akaun banknya ”.

Tetapi setahun selepas tarikh bersejarah pada 9 Mei 2018, Economist menyatakan kekecewaannya dengan langkah reformasi dan memperingatkan: “Sekiranya PH tidak membuat ekonomi berjalan lancar, ia mungkin akan menjadi pembangkang selama beberapa tahun; jika ia tidak memperbaharui demokrasi Malaysia, ia mungkin akan menjadi pembangkang selama satu generasi.”

Di Simposium Ekonomi Malaysia “Masa Depan Malaysia: Sekarang dan Masa Depan” di Parlimen pada 26 Julai 2019, saya meminta semakan semula besar-besaran mengenai janji-janji Pakatan Harapan mengenai Malaysia Baharu dan Manifesto Pakatan Harapan Pilihan Raya Umum ke-14.

Saya mengatakan PH harus berterus terang dengan rakyat dan mengakui di mana ia telah menjanjikan yang mustahil, kerana rakyat Malaysia akan menghargai sifat terus terang PH, mengekalkan sokongan dan keyakinan kepada PH secara umumnya.

Saya mencadangkan agar usaha-usaha mesti dilakukan untuk meyakinkan para penyokong utama kita bahawa jalan menuju Malaysia Baharu berada di landasan yang tepat, dan bahawa lima janji utama menuju pembangunan Malaysia Baru, seperti yang terkandung dalam manifesto pilihan raya Pakatan Harapan ke-14 tetap menjadi PH prinsip penginapan dan panduan, iaitu:

  • Mengurangkan beban rakyat;
  • Pembaharuan institusi dan politik;
  • Memacu pertumbuhan ekonomi yang mampan dan adil;
  • Kembalikan Sabah dan Sarawak ke status yang diberikan dalam Perjanjian Malaysia 1963; dan
  • Wujudkan Malaysia yang inklusif, sederhana dan dihormati di seluruh dunia.

Tetapi sebelum PH dapat menyelesaikan tinjauan besar mengenai Manifesto PH, konspirasi Langkah Sheraton telah menggulingkan Kerajaan Pakatan Harapan yang berusia 22 bulan pada akhir Februari 2020 dan membawa pemerintahan pintu belakang, tidak demokratik, tidak kompeten dan tidak sah di bawah Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Dalam ucapannya yang pertama sebagai Perdana Menteri Malaysia yang kelapan, Muhyiddin meminta rakyat Malaysia memberi peluang kepada kerajaannya untuk membuktikan dirinya.

Dalam ucapan yang disiarkan di televisyen nasional, Muhyiddin berkata:

"Saya adalah perdana menteri untuk semua rakyat Malaysia dari Perlis hingga Sabah. Apa sahaja bangsa atau etnik, saya Perdana Menteri anda. Beri saya peluang untuk menggunakan pengalaman saya selama 40 tahun dalam politik dan pemerintahan untuk mengemudi Malaysia ke kejayaan."

Pertama, Muhyiddin tidak menyatakan bahawa beliau pertamanya adalah orang Malaysia pertama dan kemudiannya Melayu.

Kedua, tempoh lebih dari satu tahun sebagai Perdana Menteri beliau tidak "membawa Malaysia ke arah kejayaan" tetapi menjadi suatu keburukan baru, seperti yang digambarkan oleh Kementerian Kesihatan Indonesia yang menyebut Malaysia dan India sebagai kisah amaran dalam menggesa rakyat untuk tinggal di rumah pada Hari Raya Hari raya Aidilfitri dan mengambil langkah berjaga-jaga terhadap jangkitan Covid-19.

Amaran itu muncul ketika keadaan wabak ini semakin stabil di Indonesia, sementara Malaysia dan India menghadapi lonjakan kes Covid-19.

Kementerian Kesihatan Indonesia mengatakan: "Belajarlah dari India dan Malaysia, kerana kita pasti tidak mahu Indonesia menghadapi masalah yang sama."

Muhyiddin tidak menghormati komitmennya untuk melantik individu yang bersih, berintegriti dan berkaliber dan mengutamakan usaha untuk meningkatkan integriti dan pemerintahan yang baik ke dalam Kabinetnya.

Jika tidak, Indeks Persepsi Rasuah (CPI) Transparency International (TI) 2020 tidak akan membalikkan TI CPI Malaysia 2019 -- prestasi TI CPI terbaik Malaysia dalam 25 tahun - jatuh dari 53 mata ke 51 mata, mengakibatkan penurunan enam mata dalam kedudukan dari No. 51 hingga 57 atau Malaysia tidak akan turun 18 mata dalam indeks kebebasan pers RSF 2021 menjadi 119, berbanding Indeks Kebebasan Akhbar terbaik Malaysia tahun sebelumnya ketika berada di kedudukan 101.

Wabak Covid-19 telah memperlihatkan Muyhiddin sebagai Perdana Menteri terburuk dengan pemerintahan terburuk di Malaysia dalam 63 tahun, membawa Malaysia ke arah kakistokrasi.

Untuk kepentingan nasional, Muhyiddin perlu mengundurkan diri untuk memberi laluan kepada Anwar Ibrahim menjadi Perdana Menteri kesembilan untuk memenangkan perang melawan wabak Covid-19, menyelamatkan Malaysia daripada menjadi “mini-India” dalam wabak tersebut dan juga memenuhi aspirasi untuk menjadi negara hebat bertaraf dunia.

Persoalan yang harus dipertimbangkan oleh semua rakyat Malaysia pada hari ini, ulang tahun ketiga Pilihan Raya Umum ke-14, adalah sama ada rakyat Malaysia, tanpa mengira kaum, agama atau wilayah, dapat menggegarkan dunia seperti yang kita lakukan pada hari ini tiga tahun yang lalu untuk menunjukkan bahawa harapan untuk Malaysia Baru, walaupun berhadapan dengan cabaran dengan konspirasi Langkah Sheraton dapat dipenuhi pada Pilihan Raya Umum ke-15!

Lim Kit Siang Ahli Parlimen Iskandar Puteri