#kerajaangagal19 - Seruan kepada kesemua tujuh mantan KPN yang masih hidup untuk bersuara sama ada mereka berhadapan dengan campur tangan politik dalam melantik Ketua Polis Negeri

Kini terdapat kontroversi sama ada Ketua Polis Negara mempunyai kuasa untuk melantik Ketua Polis Negara (CPO) atau adakah Menteri Dalam Negeri, Hamzah Zainuddin, sebagai ketua Suruhanjaya Pasukan Polis yang berbuat demikian melalui campur tangan politik dalam perkara itu dengan merampas kuasa dan fungsi KPN melantik Ketua Polis Negeri.

Dalam panggilan telefon yang dirakam, yang diakui sendiri oleh Menteri Dalam Negeri Hamzah Zainuddin bahawa itu adalah suaranya dan bahawa tidak ada yang salah dengan panggilan telefon itu, Hamzah mengulangi kedudukannya bahawa sebagai pengerusi Suruhanjaya Pasukan Polis, beliau bertanggung jawab atas kenaikan pangkat dan penempatan pegawai polis, termasuk pelantikan Ketua Polis Negeri.

Dalam rakaman yang mulai beredar beberapa hari yang lalu, Hamzah didengar memberikan sokongan kepada seseorang yang disebutnya sebagai "orang kita" dari Ipoh yang mana pelantikannya akan menjadi "sangat baik untuk kita".

"Adakah awak mahu jika saya berikannya kepada orang kita… lantik dia? Dan dia anak Perak, Ipoh. Tuanku pasti menyukainya, ”katanya. Identiti orang yang dimaksudkan oleh Hamzah tidak diketahui.

Dalam klip tersebut, Hamzah juga didengar bercakap mengenai orang yang tidak dikenali yang tidak lagi dibenarkan untuk membuat keputusan mengenai pelantikan pengarah jabatan di Bukit Aman dan ketua polis negeri.

"Sudah tentu ... itulah sebabnya saya akan memilih siapa. Saya tahu dengan siapa Tuanku akan okay saja.

"Sekarang kami ingin memutuskan pengarah. Kerana saya telah mengambil alih, saya katakan kepada dia bahawa dia tidak boleh mempunyai pilihan. Dia boleh memberikan nama, katakan lima orang, beritahu saya dan kami akan putuskan.

"Awak tidak boleh membuat keputusan seperti sebelumnya. Semua ketua polis negeri awak tak boleh tentukan," kata Hamzah dalam klip itu.

Perkara penting ini perlu diselesaikan.

KPN yang paling lama berkhidmat dari tahun 1974-1994, Tun Hanif Omar mengatakan bahawa Akta Polis memberikan KPN satu-satunya kuasa untuk "memerintah dan mengawal" pasukan itu, dan Menteri Dalam Negeri sebagai Ketua Suruhanjaya Pasukan Polis (SPP), tidak mempunyai kuasa tersebut.

"Walaupun SPP memiliki tujuan seperti yang dinyatakan oleh menteri hal ehwal undang-undang, perkara itu tidak termasuk operasi pasukan polisi." katanya.

Tetapi Hamzah mendapat sokongan penuh Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang-Undang), Takiyuddin Hassan, yang juga Setiausaha Agung PAS.

Semalam, Takiyuddin bersekongkol dengan Menteri Dalam Negeri untuk memberikan tafsiran yang salah tentang Perkara 140 Perlembagaan Malaysia, dengan mendakwa bahawa ia "menetapkan bahawa SPP mengawasi hal-hal yang berkaitan dengan kenaikan pangkat, disiplin, kebajikan dan hal-hal lain yang berkaitan dengan anggota polis" -- dalam satu kenyataan yang merupakan secara jelas satu tindak balas terhadap kritikan Ketua Polis Negara Abdul Hamid Bador terhadap campur tangan Hamzah dalam urusan polis.

Hanif mengatakan bahawa dalam 20 tahun beliau sebagai KPN, beliau tidak mempunyai masalah dengan tiga menteri atau SPP -- Ghazalie Shafie, Musa Hitam dan Dr Mahathir Mohamad.

Tidak ada seorang pun menterinya, katanya, yang berusaha campur tangan dalam menjalankan pasukan itu, dan SPP dan pengerusinya mematuhi tanggungjawab perlembagaan mereka dengan tegas.

"Oleh itu, SPP, seperti yang dibentuk saat ini, dapat berfungsi jika semua orang mengikuti parameter undang-undang mereka."

Perkara 40 Perlembagaan Malaysia menetapkan:

“140. (1) Maka hendaklah ada suatu Suruhanjaya Pasukan Polis yang bidang kuasanya hendaklah meliputi semua orang yang menjadi anggota pasukan polis dan yang, tertakluk kepada peruntukan mana-mana undang-undang yang sedia ada, hendaklah bertanggungjawab bagi pelantikan, pengesahan, kemasukan ke dalam perjawatan tetap atau perjawatan berpencen, kenaikan pangkat, pertukaran dan penjalanan kawalan tatatertib ke atas anggota pasukan polis:

Dengan syarat bahawa Parlimen boleh melalui undang-undang membuat peruntukan bagi penjalanan apa-apa kawalan tatatertib ke atas semua atau mana-mana anggota pasukan polis mengikut apa-apa cara dan oleh mana-mana pihak berkuasa yang diperuntukkan dalam undang-undang itu, dan dalam keadaan yang sedemikian, jika pihak berkuasa itu bukan Suruhanjaya itu, kawalan tatatertib yang boleh dijalankan oleh pihak berkuasa itu tidak boleh dijalankan oleh Suruhanjaya itu; dan tiada peruntukan undang-undang itu boleh menjadi tidak sah atas alasan ketidakselarasan dengan mana-mana peruntukan Bahagian ini.”

Mentan Presiden Majlis Peguam, Zainur Zakaria mengatakan menteri undang-undang pastinya telah terlepas pandang Perkara 140 (7) Perlembagaan Persekutuan, yang berbunyi: “(7) Dalam Perkara ini “pertukaran” tidak termasuk pertukaran tanpa perubahan pangkat dalam pasukan polis.”

Zainur Zakaria mengatakan Takiyuddin memberikan tafsiran yang "tidak tepat" terhadap Perlembagaan Malaysia seperti di bawah Artikel 140 (7) Perlembagaan, suruhanjaya tersebut tidak mempunyai kuasa untuk menentukan siapa yang seharusnya menjadi Ketua Polis Negeri jika tidak melibatkan kenaikan atau penurunan pangkat.

Beliau berkata: "Ini bermaksud KPN boleh memindahkan pegawai polis tanpa merujuk kepada suruhanjaya selagi mana perbuatan tersebut tidak melibatkan perubahan pangkat."

Berikutan pendedahan oleh Abdul Hamid Bador, mantan pegawai tinggi polis telah tampil mengatakan bahawa tidak ada campur tangan politik dalam pasukan polis pada masa lalu, walaupun di peringkat kenaikan pangkat pegawai.

Mantan Pengarah Jabatan Siasatan Jenayan (CID) Zaman Khan memberitahu The Malaysian Insight bahawa semua keputusan dalam pasukan polis kemudiannya diputuskan oleh sebuah jawatankuasa yang diketuai oleh Ketua Polis Negara.

"Pada masa saya tidak ada gangguan. Semua kenaikan pangkat pegawai polis, dari ASP ke atas, dibuat oleh jawatankuasa yang dipengerusikan oleh KPN dan timbalannya.

"Terdapat empat pengarah dan saya adalah salah seorang dari mereka. Kami duduk di bilik mesyuarat dan kami membincangkan kenaikan pangkat pegawai polis.

"Tidak akan ada campur tangan dari mana-mana ahli politik dan mereka yang akan bakal dinaikkan pangkat akan disaring, bahkan badan anti-rasuah akan melakukan semakan latar belakang," kata Zaman.

Halim Ishak, bekas pegawai polis elit VAT69, mencerminkan sentimen yang sama seperti Zaman.

Halim, yang kini mempengerusikan Yayasan Penjagaan Komuniti Malaysia (MCCF) mengatakan sekiranya ada gangguan, penglibatan itu tidak begitu serius.

"Saya rasa tidak, jika ada, ia tidak seburuk sekarang. Ia tidak melibatkan kenaikan pangkat KPN atau timbalannya atau pegawai kanan polis, ”katanya.

Halim mencadangkan agar ahli politik mesti keluar dari pasukan suruhanjaya polis kerana badan itu perlu bebas dari pengaruh politik.

"Tidak ada menteri yang harus duduk dalam jawatankuasa itu kerana polis harus bebas dari pengaruh politik," kata Halim.

Halim kemudian mempersoalkan mengapa perdana menteri dan ketua setiausaha kerajaan tidak membuat kenyataan mengenai isu tersebut.

Saya menggesa kesemua tujuh mantan KPN yang masih hidup untuk bersuara sama ada mereka berhadapan dengan campur tangan politik dalam melantik Ketua Polis Negeri. Hanif Omar, KPN yang paling lama berkhidmat, telah bersuara.

Mari kita dengar dari enam bekas KPN yang masih hidup, iaitu:

  1. Abdul Rahim Mohd Noor yang berkhidmat sebagai KPN dari tahun 1994-1999;
  2. Norian Mai yang berkhidmat dari tahun 1999 - 2003;
  3. Musa Hassan yang berkhidmat dari tahun 2006 hingga 2010;
  4. Ismail Omar yang berkhidmat dari tahun 2010 hingga 2013;
  5. Khalid Abu Bakar yang berkhidmat dari tahun 2013 hingga 2017; dan
  6. Mohd Fuzi Harun yang berkhidmat dari 2017 hingga 2019.

Biarkan juga sembilan mantan Menteri Dalam Negeri yang masih hidup bersuara sama ada sebagai Ketua Suruhanjaya Polis, mereka pernah mengganggu pelantikan Ketua Polis Negeri atau sama ada mereka menyerahkannya sepenuhnya kepada budi bicara KPN ketika itu. Bekas Menteri Dalam Negeri yang hidup adalah:

  1. Musa Hitam yang menjadi Menteri Dalam Negeri dari tahun 1981 - 1986;
  2. Dr Mahathir Mohamad yang berkhidmat dari tahun 1986 - 1999;
  3. Abdullah Badawi yang berkhidmat dari tahun 1999 hingga 2004;
  4. Azmi Khalid yang berkhidmat dari tahun 2004 hingga 2006;
  5. Mohd Radzi Sheikh Mohd yang berkhidmat dari tahun 2006 hingga 2008;
  6. Syed Hamid Albar yang berkhidmat dari tahun 2008 hingga 2009;
  7. Hishamuddin Hussein yang berkhidmat dari 2009 hingga 2013;
  8. Ahmad Zahid Hamidi yang berkhidmat dari 2013 hingga 2018;
  9. Muhyiddin Yassin yang berkhidmat dari 2018 hingga 2020.

Lim Kit Siang Ahli Parlimen Iskandar Puteri