Seruan siasatan terbuka mengenai tuduhan mengejutkan di mana “banduan disembur dengan penyembur lada di bahagian sulit semasa kuarantin”

Saya menyeru supaya satu siasatan terbuka mengenai tuduhan mengejutkan di mana “banduan disembur dengan penyembur lada di bahagian sulit semasa kuarantin”

Keluarga 10 tahanan penjara telah membuat laporan polis setelah saudara mereka yang dipenjara mengaku dianiaya ketika dikuarantin di Penjara Jelebu di Negeri Sembilan.

Antara tuduhan tersebut adalah bahawa alat kelamin dan jubur tahanan disembur lada menyebabkan mereka tidak dapat membuang air kecil atau buang air besar.

Pada sidang media di Cheras semalam, beberapa ahli keluarga menangis ketika memberitahu penderitaan saudara mereka.

Salah seorang dari mereka, R Lavaniyaa, mengatakan suaminya B Kalaiarasan berfikir untuk membunuh diri.

"Dia berkata 'Jika saya tinggal di dalam, saya akan mati di penjara. Saya akan bunuh diri atau dipukul hingga mati'" kata Lavaniyaa.

Dia terlalu hiba untuk terus bercakap.

Menurut laporan polisnya, pada 8 April suaminya dan 21 tahanan lain dipindahkan dari Penjara Sungai Udang di Melaka untuk dikuarantin selama 14 hari di Penjara Jelebu setelah kembali dari mahkamah Seremban.

Di sana, mereka mendakwa dipukul oleh pegawai penjara menggunakan paip PVC sementara mereka masih digari sebelum dipukul oleh dengan menggunakan tongkat, paip, kerusi, kepingan kayu dan benda lain selama satu jam.

Sebahagian daripada mereka yang dikatakan menyerang banduan memakai pakaian biasa termasuk seluar pendek dan selipar.

Setelah dipukul, mereka kemudian diperintahkan ke sebuah bilik secara berpasangan dua orang, disuruh menanggalkan seluar dan seluar dalam mereka sebelum seorang warden penjara didakwa menyembur lada ke bahagian peribadi mereka.

Mereka kemudian diberitahu untuk berbaring di lantai dalam keadaan telanjang. Lavaniyaa mendakwa bahawa menurut Kalaiarasan, banduan kemudiannya terus dipukul berlanjutan hingga malam.

Isteri abang iparnya, Elisha Teh, yang hadir, mengatakan bahawa mereka bertemu dengan Kalaiarasan pada 27 April - kali pertama mereka bertemu tahun ini. Dalam pertemuan itu, Kalaiarasan mengadu bahawa alat kelaminnya masih berdarah.

Tidak ada 22 tahanan yang didakwa dianiaya dan dipukul mendapat rawatan di hospital kecuali satu orang yang dimasukkan ke hospital kerana batuk kering.

Sangat mengejutkan dan tidak boleh diterima bahawa tahanan diperlakukan lebih buruk daripada haiwan, sama sekali menafikan hak asasi mereka.

Sama mengejutkan apabila banyak kisah mengenai kekejaman dan kezaliman yang tidak berperikemanusiaan di penjara dan lokap polis muncul semasa Hamzah Zainuddin menjadi Menteri Dalam Negeri dan bahkan Ketua Polis Negara yang bakal bersara, Tan Sri Abdul Hamid Bador dalam sidang media perpisahannya pada hari Jumaat yang lalu, empat hari sebelum akhir penggal ini, mengatakan bahawa Hamzah selalu melakukan campur tangan politik terhadap pasukan polis dan menghalangnya daripada menjadi pasukan polis yang bebas, profesional dan bertaraf dunia.

Rabu lalu, saya telah meminta siasatan terbuka diadakan mengenai kematian A. Ganapathy, yang pernah bekerja sebagai peniaga menjual susu lembu dan mempunyai dua orang anak berusia lima dan tujuh tahun.

Kematian Ganapathy berlaku hampir satu bulan selepas dia dimasukkan ke unit rawatan rapi Hospital Selayang berikutan penangkapannya oleh polis untuk membantu siasatan.

Ibu si mati mendakwa bahawa anaknya dinafikan haknya untuk mendapatkan rawatan perubatan, dan dia dipukul, mengakibatkan kecederaan parah ketika dia dalam tahanan.

A Ganapathy yang berusia empat puluh tahun ditangkap pada 24 Februari untuk memudahkan siasatan terhadap adik beradik yang dikehendaki oleh polis.

Dia dibebaskan pada 8 Mac tetapi dimasukkan ke unit rawatan rapi Hospital Selayang.

Ibunya yang berusia 60 tahun, S Thanaletchumy, mengatakan bahawa anaknya memberitahu bahawa polis telah memukulnya dengan paip getah.

Keluarganya mendakwa kesihatan Ganapathy merosot dalam tahanan polis, mengakibatkan kakinya bengkak dan lebam seolah-olah dia dipukul.

Saya telah mengalu-alukan cadangan MIC untuk membuka satu penyiasatan terbuka terhadap kematian A. Ganapathy, tetapi sayangnya, Menteri MIC, Menteri Sumber Manusia, Datuk Seri Saravanan Murugan tidak berani membangkitkan masalah ini dalam Kabinet.

MIC juga meminta agar dibentuk Suruhanjaya Bebas Aduan dan Salah Laku Polis (IPCMC) yang telah lama dibicarakan. Tetapi sekali lagi, Saravanan tidak berani mengambil isu IPCMC di Kabinet.

Idea IPCMC pertama kali dicadangkan dalam laporan Suruhanjaya Diraja mengenai Polis pada tahun 2004.

Tiga Perdana Menteri telah datang dan pergi, dan Perdana Menteri keempat yang telah berkomitmen untuk menubuhkan IPCMC pada tahun 2019 ketika dia menjadi Menteri Dalam Negeri pada tahun 2019 masih terus berdiri.

Rakyat Malaysia mesti bersuara untuk menuntut siasatan terbuka mengenai tuduhan mengejutkan di mana "tahanan penjara disembur lada di bahagian peribadi mereka semasa kuarantin" dan juga isu kematian A. Ganapathy.

Adakah Parlimen digantung untuk membenarkan penyalahgunaan kuasa yang tidak teratur dan tidak terkawal oleh pemimpin politik tertentu?

Lim Kit Siang Ahli Parlimen Iskandar Puteri