Malaysia kehilangan pelaburan swasta kerana usaha untuk mengejar Impian Malaysia telah terbantut sejak tahun lepas

Saya berasa amat gembira semalam kerana harapan saya untuk melihat Malaysia memecahkan rekod empat angka kenaikan kes baharu harian Covid-19 menjadi kenyataan selepas Malaysia mencatatkan kenaikan kes baharu harian Covid-19 sebanyak 941 kes semalam, pertama kali peningkatan kes baharu harian Covid-19 jatuh di bawah tahap 1,000 sejak 9 Disember.

Namun, kita masih belum mampu menangani gelombang ketiga wabak Covid-19 di Malaysia — yang sudah menjadi salah satu gelombang Covid-19 terpanjang di dunia, dan harapan saya ialah supaya kita dapat mengurangkan kadar peningkatan harian ini daripada tiga angka kepada dua angka dalam bulan April hadapan.

Negara-negara dengan prestasi yang lebih buruk dalam menangani wabak Covid-19 adalah Amerika Syarikat dan negara-negara Eropah. Kebanyakan negara yang menunjukkan prestasi terbaik pula adalah negara-negara yang terletak di Asia — tetapi Malaysia bukanlah salah satu negara dengan prestasi terbaik.

10 negara berprestasi terburuk adalah Amerika Syarikat (31 juta kes); Brazil (12.5 juta); India (12 juta); Perancis (4.5 juta); Rusia (4.5 juta); United Kingdom (4.4 juta); Itali (3.5 juta); Sepanyol (3.3 juta); Turki (3.25 juta) dan Jerman (2.8 juta).

Myanmar berada di kedudukan ke-79 antara negara-negara dengan jumlah kes terkumpul Covid-19 terbanyak dengan 142,393 kes Covid-19 dan 3,206 kematian; Korea Selatan menduduki tempat ke-85 dengan 102,141 kes Covid-19 dan 1,726 kematian; China (di mana wabak Covid-19 ini bermula) menduduki tempat ke-92 dengan 90,182 kes dan 4,636 kematian; Singapura menduduki tempat ke-101 dengan 60,321 kes dan 30 kematian; Thailand berada di kedudukan ke-116 dengan 28.773 kes dan 94 kematian; Vietnam di kedudukan ke-176 dengan 2,594 kes dan 35 kematian; Kemboja berada di kedudukan ke-179 dengan 2,273 kes dan 11 kematian; Taiwan menduduki tempat ke-190 dengan 1,023 kes dan 10 kematian - semuanya menunjukkan prestasi yang lebih baik berbanding Malaysia yang menduduki tempat ke-45 dengan 342,885 kes Covid-19 dan 1,260 kematian.

Perkara ini menjadi satu titik hitam bagi Malaysia dalam usaha kita untuk menjadi sebuah negara hebat bertaraf dunia, termasuklah dalam cita-cita kita untuk menjadi sebuah negara yang mempunyai daya saing yang tinggi berbanding negara-negara lain bagi menarik minat pelaburan asing untuk melabur di negara ini untuk menjana pertumbuhan ekonomi negara, setelah ekonomi negara melalui tempoh yang sukar dan suram ekoran wabak Covid-19 sejak setahun yang lalu.

Adakah kita belajar daripada kesilapan kita dan negara-negara lain untuk memastikan bahawa tidak akan sekali lagi berdepan dengan gelombang wabak Covid-19 keempat sebelum gelombang ketiga ini dapat ditangani dengan sepenuhnya?

Pun begitu, terdapat titik hitam lain bagi Malaysia yang menghalang negara ini daripada menjadi negara hebat bertaraf dunia, sama ada usaha untuk mengekalkan kepercayaan dan keyakinan masyarakat, pentadbiran yang baik dan demokratik, pelaburan infrastruktur atau pembangunan modal insan.

Kita berada dalam keadaan yang menyedihkan di mana Malaysia kehilangan peluang pelaburan asing (FDI) dan pelaburan swasta domestik kerana usaha untuk mengejar Impian Malaysia untuk menjadi negara hebat bertaraf dunia telah terkandas pada tahun lalu.

Ketika Tan Sri Muhyiddin Yassin menjadi Menteri Pendidikan pada awal dekad yang lalu, beliau melancarkan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025 pada September 2012 dengan harapan Malaysia menjadi “negara yang luar biasa” dan melonjakkan kedudukan ujian PISA (Program untuk Penilaian Antarabangsa) OECD dari ketiga ke bawah ke ketiga teratas pada 2021.

Namun, perkara ini menjadi kegagalan yang menyedihkan, kerana hakikatnya kedudukan ujian PISA kita tidak melonjak ke tangga ketiga kerana keputusan PISA Malaysia pada 2018 lebih buruk berbanding keputusan PISA 2015 dalam ketiga-tiga subjek matematik, sains dan membaca dan kita masih jauh dari tempat ketiga teratas antara 80 negara peserta PISA.

Bolehkah kita melakukan yang lebih baik dalam ujian kelima PISA 2021?

Paling menyedihkan Pelan Pembangunan Pendidikan 2013-2025 gagal mencapai matlamat strategiknya untuk merekrut individu dari peringkat 30% teratas ke dalam profesion perguruan.

Menurut statistik Kementerian Pendidikan pada masa itu, hanya 1% daripada jumlah pemohon yang memohon mengikuti program Sarjana Muda Pendidikan pada tahun 2009 adalah individu yang mempunyai prestasi akademik tertinggi dan statistik ini hanya meningkat kepada 9% daripada jumlah pemohon pada tahun 2011. Bagaimana kedudukannya hari ini?

Satu dekad kemudian, kita ketinggalan lebih jauh dalam usaha pembangunan modal insan sehingga syarikat multi-nasional (MNC) kurang berminat untuk mengambil jurutera tempatan yang mempunyai kelulusan dari universiti awam tempatan, sebaliknya memilih lulusan dari Filipina, Vietnam, Thailand dan Indonesia.

Mereka mengatakan jurutera siswazah tempatan kurang memenuhi kriteria mereka, iaitu:

  1. mereka tidak dapat melaksanakan tugas mereka dengan baik;
  2. mereka memerlukan lebih banyak latihan pekerjaan (yang memerlukan masa dan wang);
  3. lebih menyusahkan untuk mengupah mereka, terutamanya apabila jurutera dari negara-negara ASEAN yang berdekatan dapat menunjukkan prestasi yang lebih baik.

Mesyuarat Kabinet esok harus menangani perkara ini dan pelbagai masalah yang menyebabkan Malaysia mengalami kemunduran dalam beberapa dekad kebelakangan ini dan mengapa Malaysia semakin tidak menjadi pilihan sebagai destinasi pelaburan bagi pelabur tempatan dan asing.

Sejak 1970, KDNK Malaysia telah meningkat 90 kali tetapi Indonesia meningkat lebih tinggi iaitu 117 kali, Vietnam 122 kali, China 163 kali, Singapura 175 kali dan Korea Selatan 178 kali.

Setelah 50 tahun yang lalu, Singapura dan Vietnam telah mengatasi Malaysia dengan mempunyai KDNK yang lebih besar.

Terdapat pandangan bahawa Malaysia kurang menarik sebagai destinasi pelaburan berbanding Indonesia kerana seperti Singapura dan Vietnam, Indonesia mempunyai kestabilan politik, mempunyai sumber yang banyak, kerajaan yang mesra perniagaan selain menawarkan pelbagai insentif ekonomi untuk perniagaan.

Adakah kita berada dalam trajektori untuk menjadi kakistokrasi, seperti yang digambarkan dengan Kabinet terbesar dalam sejarah negara tetapi mempunyai prestasi yang terburuk, yang tidak mempunyai keberanian moral dan politik untuk menangani dua cabaran bersejarah minggu lalu:

  • Untuk menasihati Yang di Pertuan Agong untuk memanggil sidang Parlimen bagi menerajui mobilisasi kebangsaan rakyat Malaysia untuk mengendalikan wabak Covid-19 menjelang Hari Malaysia pada 16 September 2021 sehingga ekonomi dan kehidupan kembali normal bermula pada suku terakhir tahun; dan
  • Untuk menangani pendedahan mengejutkan Ketua Polis Negara dan menubuhkan Suruhanjaya Siasatan Diraja mengenai Integriti dan Profesionalisme Polis dan bagaimana untuk mencorak polis Malaysia supaya dapat menjadi pasukan polis bertaraf dunia?

Daripada berusaha untuk mengembalikan kepercayaan dan kepercayaan masyarakat, kerajaan Muhyiddin dilihat melakukan sebaliknya - seperti yang dibuktikan oleh skandal kakistokratik terbaru yang mengingkari mandat Parlimen pada tahun 2019 untuk memberikan hak mengundi kepada rakyat Malaysia yang berusia lebih dari 18 tahun pada pilihan raya akan datang!

Adakah Malaysia ketinggalan berbanding negara-negara lain dalam mewujudkan tenaga kerja dengan pengetahuan teknologi, kematangan dan kestabilan politik, keharmonian kaum, kedaulatan undang-undang, kawalan rasuah dan pemerintahan yang baik?

Sekiranya Kabinet tidak berani mengejar Impian Malaysia dan menangani isu-isu kritikal ini untuk menghentikan Malaysia daripada terjerumus ke lembah kakistokrasi, maka sudah semestinya Kabinet Malaysia wajar diberikan jolokan Kabinet yang paling menjijikkan dalam sejarah.

Lim Kit Siang Ahli Parlimen Iskandar Puteri