#kerajaangagal105 -- Muhyiddin tidak boleh lari dari apa yang dijanjikan dalam perutusannya pada 12 Januari bahawa Jawatankuasa Bebas Khas dan bukan Kabinet atau Menteri yang akan menasihati Yang di Pertuan Agong sama ada darurat akan diperpanjang pada 1 Ogos 2021

Malaysia nampaknya sedang menuju ke arah satu krisis perlembagaan yang serius.

Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, tidak boleh lari dari apa yang dijanjikan dalam perutusannya pada 12 Januari bahawa Jawatankuasa Bebas Khas dan bukan Kabinet atau Menteri yang akan memberi nasihat kepada Yang di Pertuan Agong mengenai sama ada darurat yang diumumkan pada 11 Januari akan disambung pada 1 Ogos 2021.

Dalam siaran langsung beliau pada 12 Januari, Muhyiddin mengumumkan penubuhan sebuah Jawatankuasa Khas Bebas untuk menasihati Yang di Pertuan Agong “sama ada masih ada keperluan untuk meneruskan tempoh Proklamasi Darurat atau menghentikan Perisytiharan lebih awal dari tarikh yang ditentukan”.

Ini adalah komitmen serius Perdana Menteri bahawa perkara mengenai pelanjutan Pengisytiharan Darurat pada 1 Ogos tidak tertakluk di bawah Artikel 40 (1) yang menetapkan bahawa Yang di Pertuan Agong akan bertindak sesuai dengan nasihat Kabinet atau seorang Menteri yang bertindak di bawah kuasa umum Kabinet, sebaliknya atas nasihat Jawatankuasa Khas Bebas yang ditubuhkan di bawah Ordinan Darurat 2021.

Kabinet Muhyiddin kini terhalang daripada menegaskan bahawa menjadi tanggungjawab Kabinet untuk memberi nasihat kepada Yang di Pertuan Agong sama ada darurat harus diperpanjang atau tidak, seperti yang dibahaskan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang-Undang), Takiyuddin Hassan semalam.

Perdana Menteri telah menyatakan kata-katanya bahawa fungsi perlembagaan ini sekarang akan dilaksanakan oleh Jawatankuasa Bebas Khas -- yang diketuai oleh seorang mantan Ketua Hakim Negara, Arifin Zakaria -- dan Perdana Menteri akan dituduh sebagai seorang tidak boleh dipercayai dan seorang mengkhianati janjinya sendiri sekiranya beliau memungkiri janji beliau dalam siaran langsung pada 12 Januari 2021.

Saya setuju dengan Ketua Pengarah Kesihatan, Noor Hisham Abdullah bahawa Seri Paduka Baginda Yang di Pertuan Agong mempunyai budi bicara sama ada untuk memperpanjang darurat berdasarkan nasihat Jawatankuasa Bebas Khas seperti mana yang dijelaskan oleh Perdana Menteri dalam siaran langsung 12 Januari beliau.

Seperti yang dikemukakan oleh Timbalan Speaker Dewan Rakyat, Azalina Othman malam tadi, kerajaan hanya akan “mengalihkan tiang gol” mengenai bila darurat akan berakhir sekiranya Takiyuddin menegaskan bahawa Kabinet atau Menteri yang dilantik akan memberi nasihat kepada Yang di Pertuan Agong mengenai perkara ini.

Sepertimana yang ditanyakan Azalina: “Jika demikian (kabinet akan menasihati Yang di Pertuan Agong), apa gunanya membentuk Jawatankuasa Khas Bebas untuk menasihati Yang di-Pertuan Agong di bawah Seksyen 2 (1) Ordinan Darurat 2021?"

Pada hakikatnya, peristiwa darurat selama lima bulan terakhir telah mengesahkan keraguan mengenai sama ada pengisytiharan darurat dan penggantungan Parlimen dan Dewan Negeri adalah penyelesaian yang tepat untuk wabak Covid-19.

Tidak seperti negara-negara yang belum mengisytiharkan darurat, kes Covid-19 baru dan kematian Covid-19 terus melambung sehingga berlanjutan PKP 3.0 selama dua minggu.

Pada 18 November 2020, kita menduduki tempat ke-85 di antara negara-negara dengan jumlah kes Covid-19 terkumpul tertinggi.

Kira-kira tujuh bulan kemudian, dengan 652,204 kes Covid-19 semalam, kita mengatasi Austria dan kini berada di kedudukan ke-38 di antara negara-negara dengan jumlah kes Covid-19 terkumpul tertinggi.

China, yang mendahului dunia pada awal penularan wabak ini, kini berada di tempat ke-98 dengan 91,394 kes Covid-19.

Untuk kes baharu per sejuta penduduk semalam, kita mengalahkan 37 negara dengan jumlah kes Covid-19 terkumpul kecuali empat negara di Amerika Selatan -- Brazil, Argentina, Colombia dan Chile.

Setakat ini, 3,844 orang telah meninggal dunia akibat Covid-19 di Malaysia - 3.293 kematian dalam tempoh lima bulan darurat sejak 11 Januari 2021 atau tujuh kali kematian dalam lima bulan darurat berbanding dengan 551 kematian dalam 12 bulan pertama wabak Covid-19 sebelum darurat.

Dari segi korban harian per juta penduduk semalam, kami kehilangan enam dari 37 negara yang menduduki tempat teratas di dunia dengan jumlah kes Covid-19 yang paling terkumpul - Brazil, Argentina, Colombia, Chile, Peru dan Romania.

Terdapat 76 kematian Covid-19 di Malaysia semalam berbanding 12 kematian di United Kingdom yang mengalami kenaikan harian tertinggi iaitu 1.823 kematian Covid-19 pada 20 Januari 2021.

Jelas bahawa pengisytiharan darurat untuk memerangi wabak Covid-19 adalah kegagalan yang menyedihkan, kini ada cadangan bahawa Parlimen tidak boleh bersidang sehingga Malaysia mencapai kekebalan terhadap Covid-19 -- terutamanya kerana ini mungkin tidak akan pernah berlaku berlaku.

Sebilangan besar peguam berpendapat bahawa tindakan menggantung Parlimen tidak sah dari segi perlembagaan, seperti mana tidak sah untuk digantung bidang Kehakiman, memandangkan Perlembagaan Malaysia diasaskan pada doktrin pemisahan kuasa.

Sudah tiba masanya untuk kembali ke prinsip berperlembagaan -- untuk menegakkan doktrin pemisahan kuasa dan Malaysia yang berasaskan kepada sistem raja berperlembagaan dengan demokrasi berparlimen.

Sidang Parlimen dan Dewan Negeri harus segera diadakan untuk mengembalikan kepercayaan dan keyakinan masyarakat dalam menangani wabak Covid-19, mengakhiri semua SOP Covid-19 yang kucar-kacir dan mengelirukan dan melancarkan mobilisasi nasional dengan strategi dan pendekatan melibatkan “keseluruhan masyarakat” dalam perang melawan Covid-19.

Lim Kit Siang Ahli Parlimen Iskandar Puteri