#kerajaangagal177 – Sidang Parlimen selama lima hari bermula 26 Julai bukanlah sidang Parlimen sebenar, sebaliknya hanya satu sesi taklimat khas dengan penerangan Menteri berhubung wabak Covid-19

Semalam, saya menerima notis e-mel dari Parlimen mengenai sidang Parlimen pada 26 Julai.

Sidang Parlimen selama lima hari bermula 26 Julai bukanlah satu sidang Parlimen sebenar, sebaliknya hanya sesi taklimat khas dengan penerangan Menteri berhubung dengan pandemik Covid-19

Malaysia memberikan contoh kepada dunia sebuah Parlimen yang dilemahkan dan dilumpuhkan.

Pertama, tidak akan ada Waktu Pertanyaan Menteri, yang menurut Perintah Tetap Dewan Rakyat 22 (2) menghendaki Ahli Parlimen memberikan notis sekurang-kurangnya 10 hari bekerja - dan tidak ada 10 hari bekerja sebelum sidang pada 26 Julai.

Kedua, usul Pembangkang tidak akan dibenarkan.

Proklamasi dan Ordinan Darurat akan dibentangkan di Parlimen tetapi tidak ada undian mengenai Proklamasi dan Ordinan Darurat.

Menurut notis parlimen semalam, agenda tersebut hanyalah melibatkan siri penerangan Menteri mengenai Pelan Pemulihan Negara, Program Vaksinasi, Pelaksanaan Darurat dan Pakej Bantuan Ekonomi.

Notis itu menyatakan bahawa Speaker akan membenarkan Ahli Parlimen meminta penjelasan dan memberi pandangan semasa sesi penerangan Menteri, tetapi adakah Ahli Parlimen dibenarkan untuk berbahas dan mengundi penerangan Menteri masing-masing?

Sekiranya Ahli Parlimen dapat bersidang untuk bermesyuarat, mengapa Parlimen tidak dapat mengadakan sidang Parlimen biasa sesuai dengan amalan parlimen seperti biasa dan Perintah Tetap Dewan Rakyat yang diamalkan sejak enam dekad lalu?

Notis parlimen itu sebenarnya melanggar Perintah Tetap Dewan Rakyat.

Justeru itu, sangat mengejutkan apabila membaca laporan Utusan Malaysia yang memetik Presiden Dewan Negara Rais Yatim yang mengatakan bahawa sebarang percubaan untuk menyingkirkan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin melalui usul tidak percaya pada persidangan Dewan Rakyat akan datang tidak akan dibenarkan.

Adakah Rais Yatim telah menjadi de facto Speaker Parlimen?

Ini sememangnya hari gelap bagi Parlimen.

Adakah Parlimen yang dilumpuhkan dan dilemahkan ini adalah jawapan kerajaan terhadap titah berulang kali yang dikeluarkan Yang di-Pertuan Agong dan Raja-Raja Melayu untuk Parlimen diadakan sebelum darurat berakhir pada 1 Ogos?

Lim Kit Siang Ahli Parlimen Iskandar Puteri