Adakah Malaysia akan mengatasi Filipina dengan mencatatkan lebih banyak kes terkumpul Covid-19, sekali gus menjadi negara kedua di ASEAN selepas Indonesia dengan kes terkumpul Covid-19 tertinggi?

Adakah anda terkejut dengan sikap berdiam diri parti-parti dalam kerajaan, khususnya Bersatu, UMNO dan PAS terhadap cadangan untuk mengadakan perjumpaan antara semua parti untuk mencari jalan bagi menyelamatkan Malaysia daripada dua masalah besar yang bakal melanda negara sepanjang 2021 iaitu pandemik Covid-19 dan rasuah?

Saya tidak terkejut, kerana jelas bahawa gabungan Perikatan Nasional telah gagal menguruskan krisis Covid-19 dan rasuah pada tahun lalu. Ini dapat dilihat selepas Malaysia yang ditadbir PN gagal membendung gelombang ketiga pandemik Covid-19. Perkara ini diburukkan lagi dengan berita semalam, apabila Malaysia mencatatkan kes baharu harian tertinggi iaitu sebanyak 3,027 kes dengan lapan kematian, menjadikan jumlah keseluruhan kes Covid-19 meningkat kepada 128,465 dan angka korban akibat wabak itu meningkat kepada 521.

Pada 30 Disember, saya telah meramalkan bahawa berdasarkan kadar peningkatan kes harian Covid-19 di Malaysia, kita kemungkinan akan mengatasi Myanmar dengan jumlah keseluruhan kes Covid-19 yang lebih besar dalam masa tiga minggu, iaitu pada 19 Januari 2021.

Adakah saya telah membuat salah perkiraan? Kerana Malaysia nampaknya akan mengatasi Myanmar lebih awal iaitu dalam beberapa hari ini (8 Januari) dengan berada di kedudukan ke-69 di dunia dengan jumlah kes terkumpul Covid-19 tertinggi - sementara menjadi negara ketiga di ASEAN selepas Indonesia (di kedudukan ke-20 dengan 797,723 kes) dan Filipina (di kedudukan ke-30 dengan 482,083 kes) dengan jumlah terkumpul kes Covid-19 tertinggi.

Saya sebelum ini menjangkakan Malaysia akan mengatasi Myanmar pada 19 Januari dalam tempoh 21 hari, namun situasi tersebut nampaknya akan berlaku lebih awal iaitu dalam tempoh 11 hari.

Adakah kita akan mengatasi Filipina yang ketika ini berada di tangga ke-30 di dunia dengan jumlah terkumpul kes Covid-19, dan jika demikian, bilakah ia akan dicapai?

Adakah kes Covid-19 di Malaysia akan terus meningkat sehingga Malaysia akan mengatasi Filipina dalam jumlah keseluruhan kes Covid-19, menjadi negara kedua selepas Indonesia di ASEAN dengan jumlah terkumpul kes Covid-19 tertinggi.

Inilah sebabnya mengapa saya telah mencadangkan supaya persidangan melibatkan semua parti untuk menyelamatkan Malaysia daripada perkembangan maha dahsyat ini, lebih-lebih lagi melihat hakikat bahawa Filipina mempunyai penduduk tiga setengah daripada jumlah penduduk Malaysia.

Saya tidak menjangkakan sebarang bantahan daripada parti-parti pembangkang, sama ada DAP, PKR, Amanah, Warisan atau Pejuang dan MUDA yang belum didaftarkan untuk menghadiri persidangan semua parti untuk menyelamatkan Malaysia daripada wabak Covid-19 dan rasuah, seperti mana saya menjangkakan yang Bersatu, UMNO, PAS dan parti politik lain dalam gabungan kerajaan PN akan berdiam diri terhadap cadangan ini.

Dalam hal ini, saya menyokong sepenuhnya kenyataan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim bahawa keputusan RoS untuk menolak pendaftaran Pejuang dan Muda sama sekali tidak dapat diterima dan bahawa RoS bukanlah alat politik untuk digunakan oleh kerajaan dan dimanipulasi agar sesuai dengan agenda mereka.

Mengapakah kerajaan PN begitu takut akan Pejuang dan Muda?

Kini, banyak muslihat politik yang berlaku “Three Kingdom” membabitkan Bersatu, UMNO dan PAS, namun kesalnya ini semua hanya berkaitan dengan kelangsungan parti politik masing-masing dan bukannya untuk kepentingan negara.

Bersatu misalnya, tidak mahu dihancurkan pada Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU-15) yang akan datang, sementara UMNO percaya bahawa ia akan dapat memenangi kerusi parlimen yang mencukupi untuk kembali berkuasa di Putrajaya sebagai abang besar dalam gabungan kerajaan.

PAS pula berharap mendapat lebih banyak ruang politik untuk bertanding di kerusi parlimen dan DUN sekiranya bekerjasama dengan Bersatu, jika perlu memilih untuk bekerjasama dengan UMNO atau Bersatu pada PRU-15.

Pun begitu,mereka sebenarnya tidak peduli dengan kepentingan nasional, hanya memikirkan kepentingan parti politik masing-masing - itulah sebabnya mereka tidak bersedia untuk menentang rasuah, yang telah menjadi darah daging mereka atau cara untuk memperkukuhkan “three kingdom”.

Ketika gerombolan Trump menyerang Capitol Hill di Washington untuk menyokong usahanya yang tidak berperlembagaan untuk menjatuhkan pilihan raya presiden AS, saya terfikir tentang “Trump Malaysia” dan pertanyaan yang diajukan oleh Dr Mohamad Raick Khan di salah satu blognya:

“Bagaimana seseorang menjelaskan ketika individu yang mempunyai kedudukan dan telah disabitkan dengan tuduhan rasuah boleh dipuja-puja dan sekarang dilayan seperti selebriti?”

Semalam, Perdana Menteri Jepun, Yoshihide Suga mengisytiharkan darurat bagi ibu negara Jepun dan kawasan sekitarnya hingga 2 Februari berikutan kes Covid-19 melonjak ke tahap tertinggi sejak bermulanya wabak ini.

Suga juga mengumumkan bahawa kerajaan Jepun pemerintah akan memberikan sehingga 1.8 juta yen ($ 17,400) setiap bulan untuk setiap restoran yang memenuhi permintaan kerajaan untuk memendekkan operasinya.

Adakah kita akan belajar daripada kejayaan dan kegagalan negara-negara lain dalam menangani pandemik Covid-19.

Lim Kit Siang Ahli Parlimen Iskandar Puteri