Kita perlu mencipta masa hadapan baharu untuk semua rakyat Malaysia dan tidak terikat dengan masa lampau

Saya mengucapkan terima kasih kepada ahli keluarga saya, saudara dan rakan sejawat dalam parti, rakan-rakan dan kenalan di atas sambutan hari lahir secara maya yang luar biasa seperti ini.

Saya berbesar hati dapat melihat Pengerusi Pengasas Parti, Dr Chen Man Hin dan Puan Chen bersama dengan kita, ADUN DAP Johor yang pertama, Lee Kaw, veteran-veteran DAP, Tan Chui Sui (Puan Chiang Heng Kai), Wong Kang Li dan isteri, Chong Siew Chiang dan isteri, Ngoi Thiam Woh, kawan lama saya, K. Siladass, dan rakan-rakan sekelas saya dari tujuh dekad yang lepas, Pek Teck Soon, Tan Tik Seng, dan Allan Goh.

Saya telah meluangkan lebih daripada 55 tahun dalam DAP. Parti ini telah melalui perjalanan yang panjang sejak daripada hari-hari penubuhannya pada tahun 60-an, di mana kita buat pertama kalinya bertanding dalam Pilihan Raya Umum pada tahun 1969 dengan kira-kira 2,000 orang ahli, tersepit di antara pakatan pemerintah, Parti Perikatan, dan suara pembangkang utama ketika itu -- yang baru sahaja melancarkan kempen untuk memboikot pilihan raya 1969 atas alasan yang perjuangan secara demokratik tidak membuahkan hasil.

DAP berjuang untuk sebuah Malaysia yang bukan-komunis, yang mengamalkan prinsip demokrasi sosial, yang berbilang kaum untuk semua rakyat Malaysia.

Semua perkara ini dilupakan dengan sengaja dalam tahun-tahun berikutnya, saya telah dituduh kononnya sebagai seorang komunis, selain daripada dituduh sebagai anti-Melayu, anti-Islam, anti-Raja, dan juga kononnya merupakan agen perisik CIA, KGB, MI6, dan Agen Perisikan Australia.

Walaupun saya berada di Kota Kinabalu, saya telah dituduh menjadi punca rusuhan perkauman 13 Mei 1969 di Kuala Lumpur, kononnya memimpin perarakan haram di jalan-jalan di Kuala Lumpur untuk memprovokasikan kemarahan orang Melayu. Sedangkan saya langsung tidak berada di Kuala Lumpur semasa tempoh ini. Saya hanya menjejakkan kaki ke Kuala Lumpur pada 18 Mei 1969, selepas saya ditahan oleh Cawangan Khas selepas pulang melalui Lapangan Terbang Antarabangsa Subang sehari sebelumnya.

Namun, kita tidak boleh membiarkan masa lalu untuk menanam masa hadapan. Sekiranya perlu, masa hadapan perlu menanamkan masa lalu untuk membina kehidupan yang lebih baik untuk generasi yang akan datang.

Wabak Covid-19 yang sedang membawa bersamanya bencana kepada kehidupan dan nyawa rakyat Malaysia dan di seluruh dunia mengingatkan saya kepada dua hakikat: 1. Tidak ada sesiapa pun yang akan selamat sehingga semua orang selamat. 2. Tidak ada mana-mana negara yang akan selamat sehingga semua negara selamat.

Tanpa mengira kaum, agama, kawasan, atau pun kelas, kita semua datang daripada satu bangsa yang sama -- bangsa manusia.

Terdapat banyak perasaan kesedihan, kemurungan, dan perasaan seakan-akan kehilangan harapan pada masa sekarang. Tetapi, kita tidak boleh mengalah kepada sentimen-sentimen negatif ini. Walaupun kita tidak mahu mendapat keputusan “positif” dalam ujian saringan Covid-19, kita perlu sentiasa bersifat positif dan tidak boleh sekali-kali pun berputus harapan dan kita perlu terus berani memasang cita-cita yang lebih baik untuk kita dan negara.

Saya menulis satu puisi yang bertajuk “Impian Saya” untuk majalah kelas saya, The Light, semasa saya berada dalam tingkatan tiga di Sekolah Tinggi Batu Pahat dan ia kekal relevan sehingga hari ini, 64 tahun kemudian:

“Satu untuk semua dan semua untuk satu
“Kita peduli bukan kerana warna, kepercayaan, atau agama
“Kerana bukankah setiap daripada kita anak Malaya
“Jadi mengapa biarkan pertengkaran di antara kaum berterusan?”

Marilah kita perbaharui impian kita untuk sebuah negara di mana walaupun semua rakyat Malaysia mempunyai pelbagai identiti -- etnik, agama, bahasa, budaya -- kita semua mempunyai satu identiti bersama yang utama sebagai rakyat Malaysia.

Tidak ada sesiapa pun yang meminta mana-mana rakyat Malaysia untuk melupakan yang mereka ada seorang Melayu, Cina, India, Kadazan, Iban, atau Islam, Buddha, Kristian, Hindu, Sikh, Tao, tetapi semua orang pertamanya adalah rakyat Malaysia.

Inilah impian saya. Inilah impian anda.

Kita perlu ada stamina, kecekalan, dan keyakinan untuk melihat Impian ini menjadi kenyataan!

Kita perlu mencipta sebuah masa hadapan baharu untuk semua rakyat Malaysia dan tidak terus terikat dengan masa lampau!

Kita mahu Malaysia menjadi sebuah negara hebat yang berkelas dunia. Kita tidak mahu Malaysia menjadi sebuah negara gagal.

Akhir kata, saya ingin berterima kasih kepada pelopor IT dalam DAP Malaysia dan DAP Pulau Pinang kerana menjayakan sambutan hari lahir secara maya dengan cara yang kreatif seperti ini, dan juga kepada semua yang telah menyertai acara ini.

Lim Kit Siang Ahli Parlimen Iskandar Puteri