Rayuan kepada GPMS, Mappim, dan Gapena untuk tidak merayu keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur mengenai keabsahan sekolah rendah Cina dan Tamil, sebaliknya untuk mereka menunjukkan kepimpinan dalam mengungkai semula kemerosotan negara dalam setengah abad yang lepas berbanding dengan negara lain

Tahun 2021 ini boleh dikira sebagai annus horribilis (tahun yang buruk) yang terburuk, lebih buruk berbanding dengan tahun-tahun yang lepas, untuk Malaysia – dengan wabak Covid-19, kleptokrasi, penjenayah tersabit merasmikan acara persidangan antarabangsa, Kerajaan Gagal 1 dan Kerajaan Gagal 2, dan lain-lain perkara lagi.

Adakah rakyat Malaysia perlu berputus asa dan berputus harapan?

Saya tidak merasakan begitu.

Kita perlu mengejar annus mirabilis (tahun yang gemilang), mungkin bukan dalam 2022, tetapi sebelum ulang ke-100 Malaysia pada tahun 2063.

Sebagai manusia, harapan berkekalan selamanya kerana tidak ada sebab untuk Malaysia terus merosot berbanding dengan negara-negara lain dengan menjadi sebuah kleptokrasi, kakistokrasi, dan sebuah negara yang gagal.

Kita dahulu merupakan negara yang setaraf – malah mungkin lebih baik – berbanding dengan negara-negara seperti Taiwan, Korea Selatan, Singapura, dan Vietnam dari segi daya saing antarabangsa, tadbir urus yang baik, kedaulatan undang-undang, perang melawan rasuah, dan mempunyai kerajaan yang berkesan dan efisien.

Tetapi, setengah abad yang lepas telah mengubah senario di negara kita sehingga kita kini ketinggalan di belakang negara-negara ini.

Apa yang lebih membimbangkan adalah kita kini berada dalam hala tuju ke arah ditinggalkan jauh ke belakang sekiranya kita tidak membuat apa-apa untuk mengubah nasib kita, di mana kita ditakdirkan dalam dekad-dekad yang mendatang untuk ditinggalkan di belakang oleh negara lain seperti Indonesia, melainkan jika kita semua tanpa mengira kaum, agama, atau kawasan bersatu-padu untuk mencapai Impian Malaysia untuk menjadi negara hebat yang bertaraf dunia.

Dalam semangat inilah saya merayu kepada Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS), Majlis Pembangunan Pendidikan Islam (Mappim), dan Gabungan Persatuan Penulis Nasional (Gapena) untuk tidak merayu keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur mengenai keabsahan sekolah rendah Cina dan Tamil, sebaliknya untuk mereka menunjukkan kepimpinan dalam mengungkai semula kemerosotan negara dalam setengah abad yang lepas berbanding dengan negara lain.

Sebarang keputusan Mahkamah Tinggi KL yang mengumumkan yang status tidak sah sekolah rendah Cina dan Tamil di segi perlembagaan ini bukan sahaja bertentangan dengan semangat Perlembagaan Persekutuan dan Rukun Negara, tetapi juga akan menjadi satu kejadian yang amat memecah belahkan rakyat dalam sejarah negara dan menjadi satu lagi halangan kepada usaha pembinaan negara bangsa Malaysia.

Marilah kita semua rakyat Malaysia masuk ke tahun baharu 2022 dengan satu azam bersama – untuk meninggalkan annus horribilis 2021 di belakang dan komited kepada satu matlamat, untuk menetapkan semula dan mencapai kebolehan negara kita untuk menjadi sebuah negara hebat yang bertaraf dunia dalam bidang daya saing, tadbir urus yang baik, kedaulatan undang-undang, perang melawan rasuah, dan mempunyai kerajaan yang efisien dan berkesan.

Lim Kit Siang Ahli Parlimen Iskandar Puteri