Ismail Sabri perlu bertindak atas peletakan jawatan mengejut Gomez daripada panel SPRM dan menamatkan 'konspirasi sunyi' selama dua bulan mengenai dakwaan Ketua SPRM memiliki hampir dua juta saham dalam syarikat tersenarai awam

Nampaknya status buruk Malaysia di arena antarabangsa tahun ini belum berakhir, walaupun kita hanya tinggal tiga hari sebelum memasuki Tahun Baharu 2022.

Apakah keburukan lain yang menanti Malaysia untuk tiga hari akan datang?

Semalam, seorang penjenayah yang disabitkan bersalah merasmikan persidangan antarabangsa di Kuala Lumpur manakala hari ini kita dikejutkan dengan peletakkan jawatan Edmund Terence Gomez daripada Panel Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), sekaligus memberi tanda bahawa ada sesuatu yang sangat buruk sedang berlaku dalam usaha pencegahan rasuah di Malaysia.

Gomez meletak jawatan sebagai tanda protes terhadap tindakan Panel Perundingan dan Pencegahan Rasuah SPRM atas dakwaan pemilikan hampir dua juta saham oleh Ketua Pesuruhjaya SPRM Azam Baki dalam sebuah syarikat tersenarai awam.

Gomez berkata beliau telah terlebih dahulu membawa perkara itu kepada perhatian pengerusi panel, Borhan Dolah pada 12 Nov dan menggesa beliau untuk mengadakan mesyuarat bagi membincangkan "isu kritikal berkepentingan negara"

Walaupun Borhan pada mulanya memberi maklum balas serta-merta dan bersetuju untuk memanggil panel, mesyuarat itu tidak pernah menjadi kenyataan.

Gomez berkata dia menulis dua kali lagi kepada Borhan mengenai perkara ini dan telah melampirkan lebih banyak maklumat yang diterimanya mengenai pautan perniagaan keluarga Azam.

Beliau juga memaklumkan kepada Borhan bahawa laman web yang pertama kali menyiarkan dakwaan terhadap Azam pada 26 Okt. telah digodam selepas artikel itu dimuat naik.

Bagaimanapun, dia tidak menerima sebarang jawapan kepada mana-mana surat tersebut.

Gomez berkata ketiadaan tindakan Panel Perundingan dan Pencegahan Rasuah SPRM merupakan "penyelewengan tugas yang serius kepada negara" dan "tidak bertimbang rasa" dan "sangat tidak bertanggungjawab.

Sebelum ini, Ahli Parlimen Sungai Buloh R Sivarasa telah memfailkan usul tergempar meminta Dewan Rakyat membincangkan dakwaan pemilikan hampir dua juta saham Azam dalam sebuah syarikat senaraian awam.

Sivarasa telah mendakwa bahawa antara 2015 dan 2016, semasa Azam menjadi pengarah siasatan SPRM, beliau telah menjadi pemilik 930,000 saham dalam Gets Global Bhd pada 30 April 2015 dan 1,029,000 saham lagi pada 31 Mac 2016.

Sivarasa juga mendakwa, sehingga 21 Mac 2016, Azam juga memiliki 2,156,000 saham dalam senarai awam Excel Force MSC Bhd, manakala adiknya memiliki 3,728,000 saham dalam Gets Global.

Penjawat awam dilarang memiliki lebih RM100,000 nilai saham dalam mana-mana syarikat.

Mereka juga dikehendaki mengisytiharkan semua harta mereka kepada ketua jabatan mereka di bawah Peraturan-Peraturan Pegawai Awam (Kelakuan dan Tatatertib) 1993.

Dalam surat peletakan jawatannya, Gomez juga berkata ia "sama-sama mengganggu" bahawa terdapat laporan yang mendakwa bekas ketua pesuruhjaya SPRM turut terlibat dalam situasi konflik kepentingan.

Ini mencadangkan satu trend dalam institusi SPRM yang mesti disiasat segera, katanya.

Perdana Menteri, Ismail Sabri mesti bertindak atas peletakan jawatan mengejut Gomez daripada panel SPRM dan menamatkan "konspirasi senyap" selama dua bulan mengenai dakwaan Ketua SPRM memiliki hampir dua juta saham dalam syarikat senarai awam

Ini adalah mendesak dan penting terutamanya kerana rakyat Malaysia sedang menunggu dalam resah untuk Indeks Persepsi Rasuah (CPI) Transparency International (TI) 2021 yang akan dikeluarkan pada bulan depan di mana Malaysia dijangka berada di kedudukan dan mendapat markah yang teruk, mencerminkan usaha anti-rasuah yang semakin teruk di Malaysia dalam tahun lepas.

Konsep “Keluarga Malaysia” Ismail Sabri tidak boleh berdasarkan Malaysia yang dianggap di peringkat nasional dan antarabangsa sebagai semakin korup, yang juga bertentangan dengan prinsip pembinaan negara Rukun Negara iaitu “kesopanan dan kesusilaan”.

Perlu ada Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen mengenai Rasuah dan Penyalahgunaan/Pembaziran Dana Awam yang harus menjalankan siasatan terhadap dakwaan yang menyelubungi Ketua SPRM, Azam Baki, Laporan Integriti Kewangan Global yang mendedahkan bahawa Malaysia kerugian besar sebanyak RM1.8 trilion antara 2005 dan 2014 serta kedudukan dan markah yang lemah Malaysia dalam laporan TI CPI.

Sudah tiba masanya untuk rakyat Malaysia menuntut ketelusan dan akauntabiliti yang lebih tinggi mengenai perkara itu, terutamanya dengan pelantikan penasihat yang berlebihan untuk Perdana Menteri apabila beliau mempunyai Menteri Kabinet yang menjaga bidang tugas masing-masing, pelantikan duta yang tidak diperlukan apabila terdapat duta yang dilantik untuk setiap negara, dan pelantikan pelantikan GLC.

Lim Kit Siang Ahli Parlimen Iskandar Puteri