GPS tidak boleh menyalahgunakan majoriti besar mereka di Dewan Undangan Negeri Sarawak atau mereka akan mengalami nasib yang sama dengan apa yang berlaku pada undi 90 peratus majoriti besar Abdullah Badawi di Parlimen pada pilihan raya umum 2004 – permulaan berakhirnya hegemoni politik UMNO

Terdapat banyak perasan suram dalam senario politik di Sarawak, seolah-olah kiamat telah tiba.

Saya lebih optimis. Seperti yang dikatakan oleh Confucius, "Kemuliaan terbesar kita bukanlah tidak pernah gagal, tetapi bangkit setiap kali kita jatuh." Nelson Mandela berkata: "Jangan nilai saya dengan kejayaan saya, nilai saya dengan berapa kali saya jatuh dan bangkit semula."

Sarawak dan Malaysia memerlukan apa yang saya panggil "Semangat Chong Siew Chian". Siew Chiang ialah pengasas DAP Sarawak menubuhkan cawangan di Sarikei, Sibu dan Kuching pada 1978 dan yang bertanding dalam 14 pilihan raya parlimen dan DUN tetapi tidak pernah berjaya secara peribadi. Saya menghormati Siew Chiang kerana semangat tidak berputus asa beliau walaupun beliau tidak mampu untuk berjaya dalam 14 pilihan raya parlimen dan DUN. DAP Sarawak hari ini wujud kerana semangat Chong Siew Chiang.

Kita tidak boleh berputus asa atau menyerah dalam misi kita untuk mewujudkan Sarawak dan Malaysia yang lebih baik, adil dan saksama. Kita mesti mempunyai stamina, komitmen dan ketabahan untuk bersedia untuk jangka masa panjang – berpuluh tahun dan bukan hanya bertahun-tahun; berhadapan banyak pilihan raya umum dan bukan hanya satu pilihan raya umum.

DAP Sarawak ditubuhkan 43 tahun lalu pada 1978, dan DAP telah bertanding dalam 10 pilihan raya umum negeri Sarawak sejak 1979 dan sembilan pilihan raya parlimen sejak 1982.

Hanya dalam pertandingan pilihan raya umum negeri Sarawak kelima pada tahun 1996 selepas 18 tahun bertungkus-lumus dengan kerja keras serta komitmen yang tidak putus-putus, DAP Sarawak berjaya dengan kejayaan untuk diwakili di Dewan Undangan Negeri Sarawak walaupun DAP Sarawak mendapati lebih mudah untuk menang di parlimen – dengan kejayaan membawa masuk Ahli Parlimen DAP dari Sarawak sejak pilihan raya parlimen pertama yang ditandingi oleh DAP pada 1982.

Saya masih ingat pilihan raya umum Sarawak 1996 di mana tiga Ahli Dewan Undangan Negeri DAP Sarawak membuat kejayaan bersejarah – Wong Ho Leng (Bukit Assek), Wong Sing Nang (Pelawan) dan Wong Sing Ai (Kidurong).

Bagaimanapun dalam pilihan raya umum negeri Sarawak keenam pada tahun 2001, kita telah dikurangkan kepada seorang Adun tunggal untuk Kidurong, Chiew Chiu Sing yang berani menghadapi barisan Taib Mahmud dengan enam puluh orang ADUN Barisan Nasional sehingga DAP Sarawak memenangi enam kerusi Dewan Undangan Negeri di negeri Sarawak 2006 pilihan raya umum.

Keputusan terbaik DAP Sarawak adalah pada pilihan raya umum 2011, apabila di bawah kepimpinan Wong Ho Long, DAP memenangi 12 kerusi DUN. Pada pilihan raya umum Sarawak 2016, jumlah ini berkurangan kepada enam dan kini DAP selepas pilihan raya umum 2021 tinggal dua orang Dewan Undangan Negeri Sarawak – Chong Chieng Jien (Padungan) dan Violet Yong (Tertunda).

Apa yang penting untuk diingati adalah, untuk dua dekad yang lepas, Barisan Nasional Sarawak (yang kini dikenali sebagai Gabungan Parti Sarawak – GPS) tidak pernah kehilangan majoriti dua pertiga di Dewan Undangan Negeri.

Pengundi Sarawak sepatutnya menghukum GPS dan pendahulunya Barisan Nasional Sarawak kerana mengkhianati hak rakyat Sarawak selama setengah abad, kerana pada tahun 1976, Akta Pindaan Perlembagaan telah diluluskan dengan sokongan mereka untuk menurunkan status Sarawak daripada salah satu negara. tiga entiti dengan Sabah dan Malaya untuk membentuk Malaysia kepada salah satu daripada 13 negeri Malaysia yang mempunyai implikasi yang luas dari segi peruntukan kewangan yang adil, hak autonomi sebenar dalam pendidikan dan kesihatan, peruntukan dana minyak yang betul dan perbelanjaan pembangunan yang saksama mengikut Perjanjian Malaysia 1963.

Kini, ketidakadilan yang dihadapi selama 45 tahun akibat Akta Pindaan Perlembagaan 1976 perlu dibatalkan – kerana Rang Undang-undang Pindaan Perlembagaan 2021 telah diluluskan dengan majoriti dua pertiga di Dewan Rakyat pada 14 Dis, 2021.

DAP sepatutnya diberi ganjaran untuk sembilan ahli Parlimen DAP yang menentang Akta Pindaan Perlembagaan 1976 45 tahun lalu, tetapi sebaliknya calon DAP dan Pakatan Harapan dihukum kerana kegagalan kerajaan PH menunaikan janji pilihan raya dalam tempoh 22 bulan sedangkan kerajaan PH diberi mandat lima tahun untuk memenuhi janji-janji ini.

Pilihan raya umum Sarawak 2021 adalah kemenangan kepada tentera siber dan propagandis yang menggunakan maklumat salah dan pembohongan untuk memberikan pengundi gambaran palsu tentang kerajaan PH.

Walau apa pun, pilihan raya umum Sarawak bukanlah sebab untuk berputus asa, tetapi untuk harapan dan keyakinan baharu tentang masa depan.

Pertama, DAP akan memenangi lima lagi kerusi sekiranya peratusan keluar mengundi tidak serendah 60 peratus di kawasan DAP dan jika tidak kerana perpecahan undi Pembangkang berikutan terlalu ramai calon. Pilihan raya umum Sarawak 2021 menyaksikan 349 calon – apabila hanya terdapat 229 calon pada pilihan raya umum Sarawak 2016.

Kedua, walaupun GPS telah menang dengan kemenangan besar, GPS tidak seharusnya menyalahgunakan atau menyalahgunakan majoriti besar mereka di Dewan Undangan Negeri Sarawak atau mereka akan menerima nasib yang menimpa Perdana Menteri kelima Malaysia, Tun Abdullah Badawi yang mempunyai lebih 90 peratus kelebihan. majoriti di Parlimen pada pilihan raya umum 2004 – yang menyaksikan permulaan berakhirnya hegemoni politik UMNO.

Di sinilah empat Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) PSB dan dua ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) DAP mempunyai peranan penting – untuk menyemak imbang kerajaan GPS dan memastikan ia menjalankan tugasnya selepas berunding sepenuhnya dengan semua sektor masyarakat Sarawak untuk memulihkan hak yang Sarawak yang telah dinafikan sebelum ini kerana kegagalan Kerajaan Persekutuan mematuhi Perjanjian Malaysia 1963 dengan tegas bermula dengan tuntutan pampasan yang adil oleh Kerajaan Persekutuan kerana mengabaikan ikrar dan hak MA63 selama setengah abad.

Lim Kit Siang Ahli Parlimen Iskandar Puteri