Seruan kepada pengundi di Sarawak esok untuk bangkit dan mengetuai “Perjuangan Malaysia Baharu 2.0” untuk 40 ke 50 tahun akan datang untuk menjadikan Malaysia sebuah negara hebat bertaraf dunia

Pilihan raya umum Sarawak ke-12 pada 18 Dis 2021 telah menjadi pilihan raya umum Sarawak yang paling penting dalam sejarah Malaysia walaupun ia bermula sebagai pilihan raya umum negeri biasa.

Selasa, 14 Dis 2021 mengubah keseluruhan senario kerana pada hari itu Perlembagaan Persekutuan telah dipinda dengan sokongan sebulat suara Ahli Parlimen di kedua-dua belah pihak untuk menamatkan ketidakadilan Pindaan Perlembagaan 1976 yang menyebabkan rakyat Sarawak kehilangan hak mereka di bawah Perjanjian Malaysia 1963 selama setengah abad dari segi peruntukan kewangan yang adil, autonomi negeri yang bermakna terutamanya dalam pendidikan dan kesihatan, pembahagian hasil minyak yang adil dan prospek pembangunan yang saksama.

Tetapi semua ketidakadilan ini telah dihentikan pada 14 Disember 2021, yang menyaksikan Perlembagaan Persekutuan dipinda untuk kembali kepada kedudukan asal di mana Sarawak adalah salah satu daripada tiga entiti – bersama Sabah dan Malaya – yang membentuk Malaysia pada 1963 dan bukannya menjadi salah satu daripada 13 negeri Malaysia.

Tetapi apa yang berlaku di Parlimen pada 14 Disember ini hanyalah langkah pertama dalam perjalanan panjang untuk memulihkan hak dan kepentingan rakyat Sarawak seperti yang dijanjikan dalam MA63.

DAP telah dibuktikan betul dalam sejarah, di mana hanya sembilan orang Ahli Parlimen DAP yang mengundi menentang Rang Undang-undang Pindaan Perlembagaan 1976, tetapi Sarawak telah menanggung bebannya dengan kehilangan hak selama hampir setengah abad.

Salah satu cabaran Dewan Undangan Negeri Sarawak yang baharu yang akan dipilih esok ialah menuntut pampasan yang adil daripada kerajaan Persekutuan untuk pengabaian selama setengah abad, yang menyebabkan dua ke tiga generasi rakyat Sarawak kehilangan hak kerakyatan penuh berkaitan peruntukan kewangan yang adil, autonomi negeri yang bermakna terutamanya dalam pendidikan dan kesihatan, pembahagian dana minyak yang saksama dan prospek pembangunan yang saksama.

Tetapi semua perubahan ini tidak mungkin berlaku jika tidak kerana Pilihan Raya Umum ke-14 di mana Pakatan Harapan menamatkan hegemoni politik UMNO selama hampir setengah abad, di mana pemimpin kerajaan Sarawak terpaksa akur kepada kehendak UMNO – dan inilah sebab sebenar 1976 Akta Pindaan Perlembagaan yang mengurangkan Sarawak daripada satu daripada tiga entiti yang membentuk Malaysia kepada satu daripada 13 negeri Malaysia.

Itulah Pertempuran untuk Malaysia Baharu 1.0, di mana DAP terlibat dari pembentukan kita pada 1966 hingga 2018.

Kini kita mesti bersedia untuk Pertempuran Malaysia Baharu 2.0 untuk memastikan dalam masa empat atau lima dekad, Malaysia boleh menjadi sebuah negara hebat bertaraf dunia.

Undian sebulat suara di Parlimen pada 14 Disember untuk meminda Perlembagaan Persekutuan bagi memulihkan kedudukan asal Sarawak seharusnya memberi harapan kepada ramai bahawa seseorang itu tidak boleh menyerah kalah dan berputus asa, bahawa walau bagaimana suram sekalipun masa hadapan kita dilihat, masih ada harapan untuk kita mengubah keadaan dengan permulaan baharu dengan syarat kita mempunyai stamina, ketabahan dan ketabahan untuk perjuangan politik jangka panjang, berpuluh tahun dan bukan hanya bertahun-tahun.

Dalam tempoh setengah abad yang lalu, Malaysia telah kalah kepada negara lain, terlebih dahulu diatasi oleh Taiwan, kemudian Korea Selatan, Singapura dan Vietnam dan jika kita tidak bangkit, kita akan kalah kepada negara lain dalam dekad akan datang – termasuklah Indonesia.

Kita perlu melancarkan Perjuangan Malaysia Baharu 2.0, yang mungkin mengambil masa tiga atau empat dekad untuk Malaysia mencapai status negara hebat bertaraf dunia.

Ini boleh dilakukan dengan syarat rakyat Malaysia mempunyai visi dan stamina untuk objektif sebegitu, dan saya menyeru pengundi Sarawak esok untuk memberikan kepimpinan dalam komitmen sedemikian apabila mereka membuang undi dalam pilihan raya umum Sarawak.

Pemimpin GPS cukup yakin mereka akan kembali sebagai kerajaan negeri Sarawak, mungkin dengan majoriti dua pertiga.

Saya menggesa pengundi Sarawak supaya tidak memecahbelahkan undi dan bersatu di belakang DAP menafikan majoriti dua pertiga untuk GPS dengan mengundi sekurang-kurangnya 28 Adun Pakatan Harapan di Dewan Undangan Negeri Sarawak yang baharu esok.

Lim Kit Siang Ahli Parlimen Iskandar Puteri