Tidak akan ada fajar baharu untuk Sarawak melainkan adanya fajar baharu untuk Malaysia juga, kerana inilah PRN Sarawak ini merupakan satu permulaan untuk PRU15 dan perjuangan untuk menjadikan Malaysia sebuah negara hebat bertaraf dunia sebelum ulang tahun ke-100 negara pada 2063

Ada yang telah katakan terdapat suatu fajar baharu telah tiba di Sarawak selepas Rang Undang-undang Pindaan Perlembagaan 2021 diluluskan di Dewan Rakyat pada hari Selasa, memperbaiki semula ketidakadilan yang berlaku sejak Pindaan Perlembagaan 1976 yang menurunkan taraf Sarawak kepada satu daripada 13 negeri Malaysia sedangkan ia adalah satu daripada tiga entiti yang membentuk Malaysia pada tahun 1963 bersama-sama dengan Sabah dan Malaya.

Saya tidak setuju. Kita mahukan fajar baharu untuk Sarawak, tetapi fajar baharu ini belum tiba lagi. Ia adalah satu kerja yang sedang diusahakan. Apa yang berlaku di Parlimen pada hari Selasa hanyalah langkah pertama untuk membawa permulaan baharu di Sarawak selepas tempoh yang kelam selama setengah abad lamanya!

Masih banyak perkara yang perlu dilaksanakan sebelum kehadiran fajar baharu ini di Sarawak.

Pertamanya, kita mesti bertanya, mengapa dua atau tiga generasi rakyat Sarawak telah dinafikan hak kerakyatan penuh mereka di Malaysia daripada mendapat peruntukan kewangan, autonomi, terutamanya dari segi pendidikan dan sistem kesihatan, hak carigali minyak, dan pembangunan di Sarawak dalam setengah abad yang lepas.

Pindaan Perlembagaan 1976 ini adalah punca utamanya. Perkara ini telah membawa era yang kelam ke Sarawak selama 45 tahun, menjadikannya salah satu negeri yang paling korup di Malaysia.

Langkah kedua adalah untuk menuntut pampasan yang adil daripada Kerajaan Persekutuan untuk hak-hak yang telah dinafikan selama ini – dan perkara ini adalah salah satu sebab yang paling kuat mengapa Sarawak memerlukan DAP yang kuat, berkesan, dan berprinsip di Dewan Undangan Negeri Sarawak untuk menuntut pampasan ganti rugi daripada Kerajaan Persekutuan dan supaya pampasan ini memanfaatkan semua rakyat Sarawak, bukan mana-mana individu.

Pemimpin GPS, seperti Awang Tengah, yakin yang GPS akan menang besar dalam PRN Sarawak 2021 dan mungkin tepat.

Persoalannya sekarang, adakah akan ada sebarang Pembangkang dalam Dewan Undangan Negeri Sarawak untuk lima tahun yang akan datang, dan sekiranya akan ada Pembangkang, siapa lagi wakil rakyat yang lebih sesuai untuk mempertahankan rakyat dan kepentingan Sarawak kalau bukan calon-calon DAP dan Pakatan Harapan?

Terdapat banyak persoalan kepada rakyat Sarawak apabila mereka membuang undi pada hari Sabtu ini.

Adakah menjadi satu perkara yang bermanfaat untuk Sarawak sekiranya DAP tidak diwakili langsung dalam Dewan Undangan Negeri Sarawak dalam lima tahun yang akan datang?

Saya percaya sekiranya tidak ada DAP di Sarawak, fajar baharu ini tidak akan hadir ke Sarawak.

Siapakah yang bertanggungjawab terhadap kejadian di mana dua atau tiga generasi rakyat Malaysia dinafikan hak mereka dalam Malaysia untuk setengah abad yang lepas? Kerajaan Persekutuan tidak boleh 100% disalahkan kerana pemimpin Sarawak juga bertanggungjawab meluluskan Akta Pindaan Perlembagaan 1976.

Sekiranya Pakatan Harapan tidak berjaya menamatkan hegemoni politik UMNO dalam PRU 2018, GPS dan pemimpin kerajaan Sarawak akan terus menurut kehendak UMNO dalam Kerajaan Persekutuan.

Malah, Pakatan Harapan telah cuba untuk mengembalikan hak penuh Sarawak dan Sabah dalam tahun 2019, tetapi Ahli-ahli Parlimen GPS tidak menyokong pindaan perlembagaan ketika itu yang sepatutnya membawa era baharu yang lebih awal kepada Sarawak.

DAP bersedia untuk bekerjasama dengan GPS untuk mengembalikan hak penuh Sarawak, tetapi persoalannya, adakah GPS bersedia untuk bekerjasama dengan DAP – dengan mengutamakan kepentingan rakyat untuk memastikan kita dapat lihat fajar baharu di Sarawak ini secepat mungkin.

Terdapat satu lagi persoalan penting – adakah akan wujud fajar baharu untuk Sarawak apabila tiada fajar baharu untuk Malaysia?

Selama setengah abad yang lalu, Malaysia telah kalah kepada satu demi satu negara dalam daya saing antarabangsa, tadbir urus yang baik dan mempunyai kerajaan yang berkesan dan cekap. Kita kalah kepada Taiwan, Korea Selatan, Singapura dan Vietnam dan pandemik Covid-19 selama 23 bulan seharusnya menjadi amaran bahawa melainkan Malaysia pulih dengan cepat, kita akan kalah kepada lebih banyak negara termasuklah Indonesia dalam dekad yang akan datang.

Semalam, Indonesia merekodkan 205 kes baharu Covid-19 setiap hari dan sembilan kematian Covid-19, manakala Malaysia merekodkan 3,900 kes baharu dan 33 kematian akibat Covid-19.

Bagaimana boleh ada fajar baru di Sarawak sedangkan fajar baru tidak ada di Malaysia?

Bilakah fajar baru di Malaysia boleh berlaku? Tidak dalam satu atau dua tahun, malah satu atau dua dekad, mungkin dalam lebih tiga dekad apabila kita mengamalkan dasar “Malaysian First” untuk seluruh negara, dan dasar “Sarawak First” untuk Sarawak!

Saya ingin menggelar pertarungan politik dari 1957 – 2018 sebagai “Pertempuran Pertama” iaitu untuk menamatkan hegemoni politik UMNO yang telah menjadikan Malaysia sebuah negara kleptokrasi.

“Pertempuran Kedua” akan berlangsung dari 2018 hingga 2063 untuk Malaysia menjadi negara hebat bertaraf dunia menjelang ulang tahun ke-100 Malaysia pada 2063.

Pilihan raya umum Sarawak pada 18 Disember 2021 adalah pukulan pembukaan untuk Pertempuran Kedua ini untuk Malaysia dan Sarawak menjadi entiti bertaraf dunia.

Saya tidak akan ada untuk melihat keputusan “Pertempuran Kedua” ini pada tahun 2063, tetapi saya menyeru para belia Sarawak untuk bangkit dan membantu memimpin belia Malaysia bagi memastikan negara dapat menjadi sebuah negara hebat bertaraf dunia. , untuk memastikan Sarawak dapat bersahur baru kerana Malaysia telah mendapat subuh baru!

Terdapat banyak kekecewaan dan rasa tidak senang di kalangan rakyat dengan kerajaan Pakatan Harapan selama 22 bulan, kerana harapan dan jangkaan sangat tinggi terhadap kejayaan yang belum pernah berlaku sebelum ini dalam menumbangkan kerajaan UMNO yang kelihatan tidak dapat dikalahkan selama setengah abad.

Tetapi adalah tidak adil untuk menilai kerajaan Pakatan Harapan dalam tempoh 22 bulan apabila ia telah diberi mandat selama lima tahun untuk melaksanakan manifesto pilihan rayanya.

Saya sendiri tidak berpuas hati dengan prestasi kerajaan Pakatan Harapan selama 22 bulan kerana saya percaya banyak lagi yang boleh dilakukan dan dicapai.

Tetapi Pakatan Harapan dinafikan peluang untuk menunaikan ikrar pilihan raya – kerana kerajaan PH boleh mempercepatkan pemenuhan ikrar pilihan raya pada separuh kedua penggalnya jika ia lambat pada separuh penggal pertama.

Tambahan pula, ia bukan kerajaan DAP sahaja, tetapi gabungan empat parti politik. Ia mengambil masa untuk meyakinkan tiga parti politik lain tentang kepentingan melaksanakan ikrar pilihan raya Pakatan Harapan.

Selain itu, terdapat sabotaj dan pengkhianatan dalam barisan Pakatan Harapan yang memuncak dalam konspirasi Langkah Sheraton pada Februari 2020 yang secara tidak demokratik dan tidak berperlembagaan menjatuhkan kerajaan PH yang dipilih oleh rakyat.

Saya dapat memahami kekecewaan dan kekecewaan rakyat bahawa Pakatan Harapan tidak melakukan lebih banyak dalam tempoh 22 bulan memerintah sebelum ia digulingkan secara tidak demokratik.

Tetapi saya tidak bersetuju dengan mereka yang mencadangkan bahawa DAP harus berpisah daripada Kerajaan Pakatan Harapan tanpa cuba membuatnya berfungsi. Kita mesti tabah dalam perjuangan kita untuk menjadikan Malaysia yang lebih baik dan Sarawak yang lebih baik - bukan untuk kepentingan kita sendiri, tetapi demi anak-anak kita dan anak-anak kita.

Itulah sebabnya saya menolak tawaran gelaran kepada saya sebanyak tiga kali, kerana kita berada dalam politik bukan untuk kepentingan diri sendiri tetapi untuk masa depan yang lebih baik untuk anak-anak dan anak-anak kita.

Atas semangat inilah saya meminta rakyat Sarawak datang beramai-ramai untuk mengundi pada hari Sabtu dan mewujudkan peratusan keluar mengundi yang tinggi dalam pilihan raya umum Sarawak. Mari kita buktikan bahawa kita mempunyai stamina, ketabahan dan komitmen untuk berjuang selama beberapa dekad demi Malaysia dan Sarawak yang lebih baik.

Lim Kit Siang Ahli Parlimen Iskandar Puteri