Karim berkata mereka yang menuntut kemerdekaan untuk Sarawak tidak boleh dipersalahkan tetapi beliau tidak menyedari bahawa rasa tidak senang rakyat Sarawak adalah disebabkan oleh kegagalan pemimpin kerajaan Sarawak sejak 45 tahun lalu

Baru-baru ini, seorang Menteri GPS, Abdul Karim Rahman Hamzah, naib presiden Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (tunjang utama GPS) berkata bahawa rakyat yang menuntut kemerdekaan untuk Sarawak tidak boleh dipersalahkan untuk sentimen sedemikian, memandangkan Sarawak mempunyai haknya yang tersendiri, tetapi beliau tidak menyedari bahawa rasa tidak senang rakyat Sarawak berpunca daripada kegagalan pemimpin kerajaan Sarawak sejak 45 tahun lalu.

Itulah sebabnya saya menangguhkan kempen saya untuk calon DAP dan Pakatan Harapan dalam pilihan raya umum negeri Sarawak dan kembali ke Kuala Lumpur esok kerana Parlimen akan membahaskan dan mengundi Rang Undang-undang Perlembagaan (Pindaan) 2021 untuk menamatkan 45 tahun ketidakadilan terhadap Sarawak (dan Sabah) disebabkan oleh Rang Undang-undang Perlembagaan (Pindaan) 1976 yang diluluskan oleh Parlimen pada 13 Julai 1976 dengan 130 undi menyokong dan sembilan undi menolak.

Semua pemimpin Barisan Nasional Sarawak (pendahulu GPS) mengundi menyokong Rang Undang-undang Perlembagaan (Pindaan) 1976 yang mengurangkan status Sarawak (dan Sabah) sebagai satu daripada tiga wilayah bersama-sama dengan Tanah Melayu untuk membentuk Malaysia kepada satu daripada 13 negeri di Malaysia.

Sembilan undi Pembangkang semuanya datang daripada Ahli Parlimen DAP ketika itu.

Peristiwa ini membuktikan bahawa DAP adalah benar dan mendahului zaman, dan lebih menjaga hak dan kepentingan Sarawak berbanding pemimpin kerajaan Sarawak, kerana mereka yang mengundi menyokong Rang Undang-undang Perlembagaan (Pindaan) 1976 adalah pemimpin kerajaan Sarawak seperti Abdul Rahman Yaacob, Taib Mahmud, Ong Kee Hui, Stephen Yong, Edmund Langgu, Patrick Uren dan Luhat Wan.

Abdul Karim berkata rakyat Sarawak secara amnya berbangga menjadi rakyat Malaysia dan menghargai langkah nenek moyang mereka memimpin negeri itu menyertai Malaya, Sabah dan Singapura untuk membentuk Malaysia pada 1963.

Beliau berkata: "Tetapi pada masa itu, ada perkara-perkara tertentu yang sangat dekat dengan kami, hak-hak tertentu yang kami rundingkan, yang sepanjang tahun, perlahan-lahan berkurangan."

Hak tersebut termasuk royalti minyak dan gas, kelayakan Sarawak kepada satu pertiga daripada kerusi parlimen, dan hak ke atas perkara seperti pelancongan yang tidak termasuk dalam senarai perkara di bawah bidang kuasa persekutuan.

Karim berkata tanpa mengira sama ada terdapat niat jahat oleh mana-mana pihak terhadap penghakisan hak Sarawak, realitinya adalah pemimpin tertentu pada masa lalu telah melakukan perkara yang "tidak betul", dan inilah sebabnya negeri itu kini mendesak untuk mengembalikan hak tersebut.

Beliau berkata pembangunan yang tidak sama rata antara Malaysia Barat dan Malaysia Timur menimbulkan kekecewaan banyak pihak terutama mereka yang telah melihat tahap pembangunan yang maju di Semenanjung.

Rang Undang-Undang Perlembagaan (Pindaan) 1976, yang disokong oleh semua pemimpin kerajaan Sarawak menghasilkan 130 undi bersetuju tetapi ditentang DAP dengan sembilan undi kami, adalah punca asal pembangunan yang tidak sama rata antara Malaysia Barat dan Malaysia Timur.

Saya bersetuju dengan Abdul Karim bahawa rakyat Sarawak mempunyai hak untuk menuntut perkongsian sumber yang saksama supaya Malaysia dan semua negeri di Malaysia membangun bersama.

Tidak salah bagi Sarawak untuk menuntut hak pembangunannya dikembalikan, tetapi rakyat harus sedar bahawa rasa tidak senang rakyat Sarawak dari 1976 hingga 2018 adalah berpunca daripada kegagalan dan kecuaian kerajaan persekutuan serta pemimpin kerajaan Sarawak.

Pada tahun 2019, Kerajaan Pakatan Harapan cuba untuk membatalkan ketidakadilan pembangunan yang tidak sama rata antara Malaysia Barat dan Sarawak yang disebabkan oleh Pindaan Perlembagaan 1976 dan mengembalikan kepada Sarawak dan Sabah status dua daripada tiga wilayah bersama Tanah Melayu yang membentuk Malaysia dan bukan sekadar dilihat sebagai dua daripada 13 negeri di Malaysia tetapi langkah ini telah digagalkan oleh pembangkang yang terdiri daripada Ahli Parlimen GPS yang tidak menyokongnya. Jika tidak, proses pemulihan hak pembangunan Sarawak ini akan bermula dari 2019 dan tidak lebih dua tahun kemudian mulai esok.

Kita telah membazir lebih daripada dua tahun dan kita tidak perlu membuang masa lagi, dan itulah sebabnya saya bergegas pulang ke KL esok untuk memastikan terdapat dua pertiga majoriti parlimen yang diperlukan untuk Rang Undang-undang Perlembagaan (Pindaan) 2021 diluluskan.

Lim Kit Siang Ahli Parlimen Iskandar Puteri