Keperluan mendesak untuk mewujudkan Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen mengenai Rasuah dan Penyalahgunaan serta Pembaziran Dana Awam susulan pendedahan kerugian akibat rasuah setiap tahun yang berjumlah RM40 bilion hingga RM60 bilion

Terdapat keperluan mendesak untuk mewujudkan Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen mengenai Rasuah dan Penyalahgunaan serta Pembaziran Dana Awam susulan pendedahan kerugian akibat rasuah setiap tahun yang berjumlah RM40 bilion hingga RM60 bilion.

Menurut ketua pasukan #RasuahBusters Datuk Hussamuddin Yaacub, berdasarkan Laporan Integriti Kewangan Global 2017, Malaysia kerugian RM1.8 trilion antara 2005 dan 2014, sebahagiannya disebabkan oleh amalan rasuah menerusi aliran kewangan tidak sah.

Hussamuddin berkata, wang ini boleh digunakan untuk kebajikan awam dan lima set Bajet 2020 yang akan memberi manfaat kepada orang ramai.

Beliau berkata bekas ketua juruaudit negara Tan Sri Ambrin Buang pernah membuat kesimpulan bahawa rasuah dan salah urus mengakibatkan sehingga 30% projek awam Malaysia kehilangan nilainya.

Beliau berkata, negara boleh jimat sehingga RM400 bilion, jika Malaysia membayar 30% kurang untuk barangan dan perkhidmatan yang disediakan oleh kontraktor dan vendor dalam Rancangan Malaysia Ke-12.

Ini adalah tokoh besar yang mewajarkan pembentukan jawatankuasa pilihan parlimen mengenai rasuah dan penyalahgunaan serta pembaziran dana awam sebelum berakhirnya sesi Parlimen.

Perkara ini amat mendesak dan penting terutamanya kerana rakyat Malaysia sedang menunggu dengan resah laporan Indeks Persepsi Rasuah (CPI) Transparency International (TI) 2021 yang akan dikeluarkan awal tahun depan, di mana Malaysia dijangka berada di kedudukan dan mendapat markah yang teruk, mencerminkan usaha anti-rasuah yang semakin teruk di Malaysia pada tahun lepas.

Konsep “Keluarga Malaysia” Perdana Menteri Ismail Sabri tidak boleh berlandaskan Malaysia yang dianggap dan dilihat di peringkat nasional dan antarabangsa sebagai semakin korup, yang juga bertentangan dengan prinsip pembinaan negara Rukun Negara iaitu “kesopanan dan kesusilaan”.

Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen mengenai Rasuah dan Penyalahgunaan/Pembaziran Dana Awam harus menjalankan siasatan ke atas Laporan Integriti Kewangan Global serta kedudukan dan pemarkahan Malaysia yang lemah dalam laporan TI CPI.

Sudah tiba masanya untuk rakyat Malaysia menuntut ketelusan dan akauntabiliti yang lebih tinggi mengenai perkara itu, terutamanya dengan pelantikan penasihat yang berlebihan untuk Perdana Menteri apabila beliau mempunyai Menteri Kabinet yang menjaga portfolio, pelantikan duta khas sedangkan terdapat duta yang dilantik untuk setiap negara, dan lantikan dalam GLC yang "tidak berguna".

Sebagai contoh, adakah benar duta khas Perdana Menteri ke Timur Tengah tidak dibenarkan ke Arab Saudi dan tidak pernah melawat Arab Saudi sepanjang tempoh pelantikannya?

Jika ya, apakah jenis duta khas ke Timur Tengah ini?

Lim Kit Siang Ahli Parlimen Iskandar Puteri