Saiful Nizam patut menjadi contoh kepada semua rakyat Malaysia -- bersifat tegas mengenai apa yang betul dan salah, tetapi boleh memaafkan apabila kesilapan diakui

Saiful Nizam Ab Wahab patut menjadi contoh kepada semua rakyat Malaysia -- bersifat tegas mengenai apa yang betul dan salah, tetapi boleh memaafkan apabila kesilapan diakui.

Saiful adalah bapa kepada Ain Husniza Saiful Nizam yang berusia 17 tahun, yang telah mendedahkan kejadian di mana seorang cikgu lelaki beliau telah dituduh membuat lawak tidak sopan di dalam kelas, dan kemudiannya beliau menerima rakaman audio daripada salah seorang daripada rakan sekelas beliau yang mengugut untuk merogol beliau, yang pada mulanya dihantar ke dalam kumpulan bualan yang lain.

Pelajar Tingkatan 5 yang membuat ugutan rogol terhadap beliau itu telah memohon maaf atas kenyataan beliau.

Dalam satu catatan Facebook pagi ini, Saiful bersifat memaafkan kepada pelajar lelaki tersebut.

“Budak-budak buat silap dan tindakan yang salah. Apabila mereka bersedia untuk mengakui kesilapan mereka dan memohon maaf dengan jujur dan berjanji untuk berubah, kita maafkan mereka.

“Harapnya perkara ini menjadi pengajaran kehidupan yang bermakna untuk mereka.”

Kementerian Pendidikan patut memberikan penghargaan kepada Saiful dan Ain sebagai contoh yang baik untuk semua ibu bapa dan pelajar di Malaysia.

Lim Kit Siang Ahli Parlimen Iskandar Puteri