Malaysia memerlukan sebuah kerajaan yang berdedikasi untuk memenuhi Impian Malaysia untuk mengembalikan aspirasi nasional untuk menjadi sebuah negara hebat bertaraf dunia

Negara gegak kempita dengan kancah politik Malaysia yang dipenuhi konspirasi politik yang belum pernah terjadi sebelumnya.

Namun, isu yang paling penting di Malaysia, bagaimana untuk membentuk kerajaan yang berdedikasi untuk memenuhi Impian Malaysia untuk mengembalikan aspirasi nasional untuk menjadi sebuah negara hebat bertaraf dunia masih terus dipinggirkan.

Ketika kita mencapai kemerdekaan pada tahun 1957, sistem ekonomi, pendidikan, kehakiman dan perkhidmatan awam kita, malah bidang sukan kita, adalah antara yang terbaik di dunia, tetapi dalam tempoh enam dekad yang lepas kita telah ketinggalan berbanding dengan kebanyakkan negara — negara lain dalam bidang — bidang ini, sebaliknya menjadi terkenal di seantero dunia dengan gelaran "kleptokrasi yang terburuk" yang membawa malu kepada maruah tokoh — tokoh awal negara kita.

Pilihan Raya Umum ke — 14 adalah tanda aras tertinggi dalam mengejar Impian Malaysia, kerana ia merupakan usaha luar biasa rakyat Malaysia yang dengan keazaman terhadap Impian Malaysia untuk menebus kegagalan berdekad — dekad dan berusaha memenuhi impian Bapa Malaysia, Tunku Abdul Rahman agar Malaysia dapat menjadi "sinar cahaya dalam dunia yang sukar dan terganggu".

Tetapi harapan dan impian rakyat Malaysia untuk Malaysia Baharu seperti yang dinyatakan dalam Buku Harapan — manifesto pilihan raya umum 2018 gabungan Pakatan Harapan — dimusnahkan apabila Kerajaan Pakatan Harapan digulingkan melalui konspirasi Langkah Sheraton selepas hanya 22 bulan mentadbir negara, sekali gus melihat terbentuknya kerajaan pintu belakang yang tidak sah yang seterusnya menggantung Parlimen kerana tidak yakin ia akan terus mendapat sokongan majoriti ahli parlimen di Parlimen.

Daripada melakukan pembaharuan institusi dan perubahan politik, ekonomi, sosial dan pendidikan selama lima tahun untuk menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara hebat bertaraf dunia, kita tiba — tiba terjerumus ke dalam senario pasca — PH dengan negara kini bergerak ke ambang kakistokrasi, sementara berhadapan dengan polarisasi perkauman dan agama yang terburuk setelah bertahun — tahun berdepan tanpa henti penyebaran berita palsu, pembohongan, kepalsuan dan maklumat yang tidak benar yang direka bertujuan untuk menimbulkan rasa takut, tidak percaya dan kebencian di antara pelbagai kaum, bahasa, agama dan budaya di negara ini.

Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, menganggap PAS sebagai "Parti Ajaran Sesat" dalam dekad terakhir ketika dia masih berada dalam UMNO dan Bersatu, tetapi hal itu tidak menghalangnya untuk bekerjasama dengan Pas untuk membentuk Perikatan Nasional.

Kita hari ini mempunyai Menteri Kabinet yang menolak prinsip — prinsip asas pembinaan negara dalam Perlembagaan Malaysia dan Rukun Negara — Raja Berperlembagaan, federalisme, Malaysia sebagai masyarakat majmuk, demokrasi berparlimen, pemisahan kuasa, kedaulatan undang — undang, pemerintahan yang baik, awam integriti, penghormatan terhadap hak asasi manusia, kebebasan beragama dan toleransi.

Minggu lalu, Wakil Presiden Indonesia, Ma'ruf Amin — mantan Pemimpin Tertinggi Nahdlatul Ulama (NU) di Indonesia, organisasi Islam terbesar di dunia — menyatakan bahawa Indonesia bukan sebuah negara Islam dan mengulangi sokongan terhadap Pancasila sebagai dasar pembangunan negara bangsa untuk Indonesia.

Adakah Presiden PAS, Hadi Awang, bersedia untuk mengumumkan bahawa Malaysia bukan Negara Islam dan menyatakan sokongan terhadap Rukun Negara sebagai asas pembinaan negara bangsa.

Walaupun dapat difahami bahawa kita menganggap diri kita sebagai orang Melayu, Cina, India, Kadazan, Iban atau Muslim, Buddha, Kristian, Hindu, Sikh, Taois pertama dan Malaysia kedua pada dekad awal kebangsaan, adakah Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin sekarang akan menyatakan bahawa pada tahun 2021, beliau pertamanya adalah rakyat Malaysia, sebelum identitinya sebagai seorang Melayu?

Sekiranya setelah enam dekad kenegaraan Malaysia, kita terus menundukkan identiti dan kesedaran Malaysia kita kepada identiti dan kesedaran yang lain, (sementara tidak ada yang menyarankan agar rakyat Malaysia menyerahkan identiti mereka yang lain) maka itu sebenarnya adalah sebuah kegagalan dalam pembinaan negara dan bangsa Malaysia!

Inilah hakikat impian Malaysia.

Adalah menyedihkan dan tragis bahawa pelbagai usaha dan konspirasi politik di Malaysia tidak dipacu untuk mengejar Impian Malaysia.

Kami mempunyai mandat selama lima tahun untuk melaksanakan manifesto Pakatan Harapan dan memenuhi Impian Malaysia untuk Malaysia Baru, tetapi ini telah digagalkan dalam 22 bulan oleh konspirasi Langkah Sheraton yang menggulingkan kerajaan Pakatan Harapan dan menghasil sebuah rejim pintu belakang dan tidak sah.

Terdapat kekecewaan bahkan rasa tidak puas hati yang dirasai ramai pihak di negeri ini.

Adakah Malaysia telah mencapai tahap tepu di mana hanya kleptokrasi, kakistokrasi dan negara yang gagal dilihat sebagai destinasi yang akan dituju?

Selagi mana rakyat Malaysia tidak mempercayai kata-kata yang mendakwa mana-mana kaum atau agama sedang diancam kepupusan — kerana tidak ada kaum atau agama dalam masyarakat majmuk Malaysia yang ingin kaum atau agama lain dihapuskan — dan rakyat Malaysia tanpa mengira bangsa atau agama dapat memberi tumpuan kepada usaha untuk titik persefahaman bagi menjadikan Malaysia sebagai negara hebat bertaraf dunia yang memberikan kualiti hidup yang lebih baik dalam pendidikan, ekonomi, kesihatan awam, perumahan dan persekitaran kepada semua rakyat Malaysia, supaya Impian Malaysia terus hidup dan relevan.

Cabaran terbesar hari ini adalah bagaimana kita dapat menghidupkan kembali, menginspirasi kembali dan memotivasi kembali harapan dan inspirasi dalam Impian Malaysia agar negara menjadi negara hebat bertaraf dunia dengan memastikan bahawa Pilihan Raya Umum ke-15 adalah satu lagi usaha luar biasa rakyat Malaysia untuk memenuhi harapan pada Pilihan Raya Umum ke-14 yang lalu untuk melakukan reformasi.

Tetapi kita mesti belajar dari kesilapan pemerintahan Pakatan Harapan selama 22 bulan.

Pertama, pentingnya persepsi masyarakat — kita tidak boleh, misalnya, menyampaikan persepsi bahawa kita tidak serius dengan janji pilihan raya kita seperti yang berlaku ketika mantan Perdana Menteri mengatakan bahawa Manifesto Pemilihan PH bukanlah kitab suci. Sekalipun 80 atau 90 perarus janji pilihan raya telah dilaksanakan dalam tempoh mandat lima tahun, ia tetap akan mengundang persepsi negatif. Lebih teruk lagi apabila tempoh lima tahun pemerintahan PH dalam 22 bulan telah ditamatkan oleh konspirasi Langkah Sheraton.

Kedua, Perdana Menteri dan Kabinet mesti bergerak dalam pemikiran dan kerangka gabungan Pakatan Harapan. Kesalahan besar Pakatan Harapan dalam 22 bulan pemerintahan Pakatan Harapan adalah kerana Perdana Menteri dan Menteri Kabinet tidak bergerak dalam pemikiran dan kerangka pakatan Pakatan Harapan dan bersedia dipandu oleh prinsip-prinsip ini.

Lim Kit Siang Ahli Parlimen Iskandar Puteri