Cara terbaik untuk menubuhkan sebuah kerajaan perpaduan adalah dengan menjadikan Pakatan Harapan sebagai asasnya dan meyakinkan parti-parti politik lain untuk bekerjasama demi kepentingan negara dalam membina Malaysia Baharu

Walaupun idea penubuhan sebuah kerajaan perpaduan itu menarik dan layak menerima pertimbangan oleh semua rakyat Malaysia yang rasional, terdapat satu perkara yang kekal jelas: Tidak ada kerajaan perpaduan yang boleh ditubuhkan dengan berasaskan pengkhianatan, penipuan, rasuah, pengabaian mandat rakyat atau perpecahan perpaduan negara.

Sebarang cubaan untuk menubuhkan kerajaan perpaduan dengan memusnahkan Pakatan Harapan adalah tidak bijak dan tidak berpandangan jauh.

Cara terbaik untuk menubuhkan sebuah kerajaan perpaduan adalah dengan menjadikan Pakatan Harapan sebagai asasnya dan meyakinkan parti-parti politik lain untuk bekerjasama demi kepentingan negara dalam membina Malaysia Baharu -- berteraskan mandat Pakatan Harapan dalam Pilihan Raya Umum ke-14 untuk Malaysia Baharu.

Sepertimana yang dinyatakan oleh Pengerusi Pakatan Harapan di dalam kata-kata aluan Buku Harapan yang bertarikh 8 Mac 2018, dasar dan tindakan-tindakan “yang akan kami laksana untuk memulih semula dan MEMBINA NEGARA serta MEMENUHI HARAPAN rakyat”.

Dua hari yang lepas saya telah persoalkan:

“Siapakah yang akan percaya 42 MP BN dan 18 MP PAS kini menyokong manifesto PRU14 Pakatan Harapan dan penangkapan Najib dan pimpinan BN -- dan jika benar, adakah mereka akan mengumumkan perkara ini?”

Sehingga hari ini, masih tidak ada sebarang jawapan kepada persoalan ini, dan perkara ini dengan sendirinya menjadi jawapan yang jelas.

Tidak ada sesiapa pun yang menolak idea kerajaan perpaduan. Cuma tugas yang paling utama sekarang adalah untuk mengembalikan kerajaan Pakatan Harapan.

Inilah cabaran yang terbesar yang kita sedang hadapi.

Lim Kit Siang Ahli Parlimen Iskandar Puteri