Amat dikesalkan apabila Muhyiddin sanggup berkompromi mengenai Perlembagaan Merdeka 1957, Perjanjian Malaysia 1963, dan Rukun Negara 1970 demi kelangsungan politik beliau sebagai Perdana Menteri kelapan

Menjadi satu perkara yang amat dikesali apabila Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin sanggup berkompromi mengenai Perlembagaan Merdeka 1957, Perjanjian Malaysia 1963 dan Rukun Negara 1970 hanya demi kelangsungan politik beliau sebagai Perdana Menteri kelapan dan untuk tidak menjadi Perdana Menteri dengan penggal terpendek dalam sejarah negara.

Izinkan saya mengingatkan Muhyiddin mengenai kedudukan perlembagaan dan catatan sejarah negara berkenaan dengan sekularisme.

Artikel 3 Perlembagaan Persekutuan menyatakan bahawa Islam adalah agama rasmi negara, menetapkan:

“Islam ialah agama bagi Persekutuan; tetapi agama-agama lain boleh diamalkan dengan aman dan damai di mana-mana bahagian Persekutuan.”

Pada tahun 1956, Parti Perikatan menyerahkan memorandum kepada Suruhanjaya Reid, yang bertanggungjawab merangka Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu.

Memorandum tersebut mengatakan: "Agama rasmi Tanah Melayu adalah Islam. Pematuhan prinsip ini tidak akan menimbulkan kekangan kepada warganegara bukan Islam yang menganut dan mengamalkan agama mereka sendiri dan tidak bermaksud bahawa negara ini bukan sebuah negara yang sekular."

Teks lengkap Memorandum ini dimasukkan ke dalam perenggan 169 Laporan Suruhanjaya tersebut.

Saranan ini kemudian dikemukakan dalam Cadangan Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu 1957 (Kertas Putih), yang secara khusus memetik dalam perenggan 57: “Di dalam Perlembagaan Persekutuan yang dicadangkan terdapat perisytiharan bahawa Islam adalah agama Persekutuan. Perkara ini tidak akan dengan apa-apa cara sekalipun mengubah kedudukan semasa Persekutuan ini sebagai sebuah negara sekular....”

Suruhanjaya Cobbold ini juga sekali lagi membuat kenyataan yang serupa pada tahun 1962: ".... kami sepakat bahawa Islam harus menjadi agama rasmi bagi Persekutuan. Kami berpuas hati bahawa cadangan ini sama sekali tidak menggugat kebebasan beragama di Persekutuan ini, yang pada hakikatnya bersifat sekular. "

Pada bulan Disember 1987, Tuan Yang Dipertua Mahkamah Persekutuan, Salleh Abas menyifatkan Malaysia sebagai ditadbir oleh “undang-undang sekular” dalam keputusan mahkamahnya.

Berdasarkan latar belakang perlembagaan dan sejarah ini, ucapan Muhyiddin pada Mesyuarat Agung Tahunan Bersatu pada akhir November di mana beliau mengisytiharkan perang terhadap "sekularisme" mesti diteliti dengan penuh kerisauan oleh semua rakyat Malaysia yang berpegang kepada Perlembagaan Merdeka 1957, Perjanjian Malaysia 1963 dan Rukun Negara 1970 bahawa status Islam sebagai agama rasmi Malaysia tidak bermaksud bahawa Malaysia bukan negara sekular yang menjamin kebebasan beragama di seluruh negara.

Rakyat Malaysia berhak untuk mengetahui sama ada Bersatu sekarang mengikuti PAS dengan enggan memberikan pengiktirafan kepada prinsip sekular dalam Perlembagaan Malaysia, Perjanjian Malaysia 1963 dan Rukun Negara.

Lim Kit Siang Ahli Parlimen Iskandar Puteri